مکان یابی و بررسی شدت واکنش ایمنی فاکتور رشد شبه انسولین - 1 در بافت تخمدان مولدین تاس ماهی ایرانی و تاثیر هورمون های رشد و تیروکسین بر بیان آن در شرایط In Vitro

پیام:
چکیده:
هدف
تعیین مکان و بررسی شدت واکنش ایمنی فاکتور رشد شبه انسولین یک (IGF-I ه;Insulin-Like Growth Factor-I) به صورت موضعی در بافت تخمدان تاس ماهی ایرانی و تعیین اثر هورمون رشد و تیروکسین در شرایط in vitro بر میزان شدت واکنش ایمنی IGF-I در این بافت.
مواد و روش ها
بافت تخمدان با توجه به شاخص قطبی شدن هسته (Polarization Index; PI) از دو گروه از مولدین دریایی و رودخانه ای و در سه مرحله رسیدگی جنسی، اخذ و میزان بیان پپتید مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تاثیر دو هورمون رشد وتیروکسین بر میزان واکنش ایمنی در این بافت و در دو مرحله رسیدگی در شرایط in vitro بررسی شد. مکان و شدت بیان پپتید با استفاده از روش ایمونوهیستوشیمی (ایمونوپراکسیداز) مطالعه گردید.
یافته ها
واکنش ایمنی نسبت به IGF-I در لایه های فولیکولی مشاهده گردید. بین دو گروه از مولدین تفاوت معنی داری از نظر شدت بیان پپتید مشاهده نگردید ولی در مولدین رودخانه ای شدت بیان در مرحله با شاخص قطبی شدن کمتر از 07/0 بیشتر از مرحله با شاخص بیشتر از 1/0 بود (05/0> p). هورمون رشد در غلظت10 نانوگرم بر میلی لیتر میزان واکنش ایمنی بیشتری را در تخمدان با شاخص PI کمتر از 07/0 در مولدین رودخانه ای نسبت به سایر مراحل به وجود آورد. در عین حال تیروکسین تاثیری در تغییر بیان پپتید نداشت (05/0> p).
نتیجه گیری
IGF-I در تخمدان به صورت موضعی بیان شده و بیان آن در مراحل مختلف متفاوت می باشد، بنابراین IGF-I نقشی در مراحل انتهایی رسیدگی جنسی تاس ماهی ایرانی دارد. هورمون رشد توان افزایش بیان پپتید در بافت تخمدان را دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
432
لینک کوتاه:
magiran.com/p692721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!