روش های کاهش تولید پسماند بیمارستانی

پیام:
چکیده:
اهداف. هدف از این مطالعه تعیین وضعیت پسماند های تولیدی در یکی از بیمارستان های تهران، به منظور شناسایی منابع و روش های کاهش تولید پسماند بود.
روش ها. این مطالعه از نوع مداخله ای میدانی است. روش های مؤثر در کاهش تولید پسماند به اجرا درآمد و تاثیر آن پیگیری شد. جمع آوری داده ها با مشاهده حضوری و تکمیل چک لیست توسط پرسشگرها انجام شد و به کمک نرم افزار SPSS? ? (چه نسخه ای) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها. جداسازی و جمع آوری جداگانه پسماند های شبه خانگی و عفونی، در 96% بخش ها در حالی انجام شد که پزشکان با مشارکت 10% کمترین و پرستاران با مشارکت 40% بیشترین همکاری را داشتند. از مهم ترین روش های کاهش تولید پسماند، ضرورت وجود الگوی صحیح در خریدها، انبارداری، توزیع و مصرف اقلام و تجهیزات و لوازم متناسب با رویکرد کاهش تولید پسماند و نیازهای بیمارستان بود. علی رغم افزایش 10درصدی تعداد بیماران بستری نسبت به سال قبل از تحقیق، مقدار پسماندهای تولیدشده تا بیش از 20% کاهش یافت.
نتیجه گیری. با اجرای برنامه های ساده در بیمارستان، تولید پسماندها قابل کنترل و کاهش است. کاهش هزینه های مدیریت پسماندهای بیمارستانی و کاهش خطرات زیست محیطی آن نیز، با شناسایی و اجرای روش های اقتصادی و تکنیکی کاهش یا حذف تولید پسماندها محقق می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
127
لینک کوتاه:
magiran.com/p693411 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!