مقایسه حساسیت و ویژگی سونوگرافی با سی تی اسکن در تشخیص مایع آزاد داخل شکمی در بیماران دچار ترومای بسته شکمی مراجعه کننده به بیمارستان خاتم الانبیاء زاهدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
امروزه تروما چهارمین علت مرگ و میر در کشورهای پیشرفته می باشد. علت بخش عمده ای از این مرگ و میرها در اثر ترومای بسته شکمی می باشد. بنابراین هر اقدامی که به تشخیص سریعتر خونریزی داخل شکمی کمک کند، در نجات جان این بیماران مؤثرتر خواهد بود.
مواد و روش ها
در یک مطالعه تحلیلی از نوع مقطعی کلیه بیماران مبتلا به ترومای بسته شکمی مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) زاهدان در طی سال 1385-1386 انتخاب شدند. اطلاعات بدست آمده از سونوگرافی و سی تی اسکن در پرسشنامه ثبت شده و پس از وارد کردن اطلاعات به نرم افزار 14 SPSS، از آمار توصیفی جهت بیان شاخص های توصیفی و از شاخص های حساسیت و ویژگی جهت تعیین ارزش تشخیصی سونوگرافی در مقایسه با سی تی اسکن استفاده شد.
یافته ها
از 100 بیمار بررسی شده 20% زن و80% مرد بودند. شایعترین علامت بالینی در هر دو گروه جنسی درد شکمی و سپس تندرنس شکمی بوده است. بین علایم بالینی مختلف از نظر وجود مایع آزاد شکمی و گزارش سی تی اسکن اختلاف معنی داری بدست آمد (017/0=P). حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی سونوگرافی در تشخیص مایع آزاد شکمی به ترتیب84%، 86%، 91% و 75% بوده و در تشخیص صدمات داخل شکمی به ترتیب 54%،90%، 65% و 79% می باشد.
نتیجه گیری
سونوگرافی دارای حساسیت، ویژگی و دقت کافی جهت بررسی مایع آزاد شکمی در ترومای بسته شکمی در مقایسه با سی تی اسکن در گروه سنی اطفال و بزرگسالان می باشد، که اگر با صدمات پارانشیمی احشاء شکمی ترکیب شود، این پارامترها به طور محسوسی بخصوص در گروه سنی اطفال بالاتر می رود.
زبان:
فارسی
صفحات:
32 تا 38
لینک کوتاه:
magiran.com/p694651 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!