مقایسه رژیم سه دارویی حاوی سیپروفلوکساسین و دوز کم فورازولیدون با رژیم متداول چهار دارویی در ریشه کنی عفونت هلیکوباکتر پیلوری

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شکست در درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری به علت بروز گونه های مقاوم باعث نگرانی روزافزون شده است. یکی از عوامل مهم در شکست درمانی ضد هلیکوباکتر پیلوری در ایران، مقاومت به مترونیدازول می باشد. مطالعات نشان داده اند که مقاومت هلیکوباکتر پیلوری به فورازولیدون و کینولونها بسیار کمتر است. به منظور مقایسه عوارض و تاثیر درمانی رژیم دارویی حاوی فورازولیدون و سیپروفلوگزاسین با رژیم چهار دارویی متداول حاوی مترونیدازول در ریشه کنی عفونت هلیکوباکتر پیلوری این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی طراحی گردید.
روش بررسی
بیمارانی که بخاطر شکایات و ناراحتی مربوط به اپیگاستر یا بخش فوقانی شکم به درمانگاه گوارش مراجعه کرده بودند در صورتی که پس ازاندوسکوپی و آزمایشات اوره آز سریع یا بافت شناسی، از نظر عفونت هلیکوباکتر پیلوری مثبت بودند وارد مطالعه شدند. بیماران به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و هرگروه به مدت 10 روز یکی از رژیم های A: (CFO) شامل سیپروفلوکساسین mg500 دوبار در روز؛ فورازولیدون mg100 دوبار در روز و امپرازول mg20 دوبار در روز یا:B: (TMBO) تتراسیکلینmg500 دو بار در روز؛ مترونیدازولmg500 دوبار در روز، بیسموت ساب سیترات mg 240 دو بار در روز و امپرازول mg20 دوبار در روز دریافت کردند. بیماران درزمان دریافت دارو از نظر میزان و نوع عوارض جانبی پیگیری شده و دو ماه پس از پایان درمان دارویی با تست تنفسی اوره از نظر وضعیت هلیکوباکتر پیلوری بررسی شدند.
یافته ها
مجموع 160 نفر (83 زن و77 مرد) که سن متوسط5/39 سال(78-15 سال) داشتند وارد مطالعه شدند. 80 نفز رژیم A:(FCO) و80 نفر رژیم:B (MTBO) دریافت کردند. به دلیل عواض جانبی دو نفر از گروه A و سه نفر از گروه B نتوانستند دوره درمان را کامل نمایند. بر مبنای آنالیز درمان نگر(Intention To Treat) میزان ریشه کنی هلیکوباکتر پیلوری برابر5/72درصد برای گروه درمانی سه دارویی CFO و میزان ریشه کنی برای گروه درمانی چهار دارویی TMBO، 80 درصد حاصل شد(27/0=P). عوارض جانبی در 8/18درصد از بیماران گروه درمانی CFO و20درصد از بیماران گروه درمانی TMBO ایجاد شد (84/0=P). مهمترین عارضه در گروه A تهوع و استفراغ و در گروهB سرگیجه و احساس مزه بد در دهان بود.
نتیجه گیری
رژیم سه دارویی حاوی سیپروفلوکساسین، فورازولیدون و امپرازول به عنوان یک رژیم جایگزین در موارد شکست درمان قبلی، قابل استفاده می باشد ولی به عنوان اولین رژیم درمانی توصیه نمی شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
445
لینک کوتاه:
magiran.com/p695208 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!