ارزیابی وضعیت تغذیه بیماران مبتلا به سرطان در طی شیمی درمانی در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران سال 86- 1385

چکیده:
زمینه و هدف
سوء تغذیه ناشی از سرطان و تحلیل ذخایر تغذیه ای می تواند منجر به افزایش خطر بیماری زایی، کاهش پاسخ به درمان های ضدسرطان و مدت بقای کمتر در بیماران مبتلا به سرطان شود. این پژوهش به منظور ارزیابی وضعیت تغذیه بیماران مبتلا به سرطان در طی شیمی درمانی در بیمارستان های تابعه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی-درمانی ایران صورت گرفت.
روش بررسی
در این پژوهش که به روش طولی انجام شد، 71بیمار بزرگسال مبتلا به انواع بدخیمی به روش نمونه گیری طبقه ای با تخصیص متناسب از دو بیمارستان رسول اکرم(ص) و فیروزگر تهران انتخاب شدند. وضعیت تغذیه آن ها توسط شاخص های تن سنجی (BMI، MAC، AMA، TSF) وبیوشیمیایی (آلبومین و توتال پروتئین سرم)، دریافت غذایی (پرسشنامه یادآمدغذایی 24 ساعته و ثبت غذایی3روزه) و پرسشنامهPG-SGA Ottery’s در سه مقطع زمانی آغاز، میانه و پایان دوره کامل شیمی درمانی ارزیابی شد.داده ها توسط آزمون هایRepeated Measure ANOVA، Wilcoxon و Kruskal-Wallis در نرم افزار SPSS V.12 آنالیز شدند.
یافته ها
در طول دوره درمان، میانگین شاخص های آنتروپومتری و بیوشیمیایی در 50 بیمار زنده تا پایان دوره درمان روند افزایش غیرمعنی دار و میانگین مصرف درشت مغذی ها و انرژی آن ها روند کاهش غیر معنی دار یافت. 21 نفر از بیماران در طول دوره درمان فوت شدند که میانگین BMIو MAC آن ها روند کاهش معنی دار (به ترتیب: 01/0=p، 02/0=p) داشت. درصد سوء تغذیه در طول دوره درمان، بر اساس شاخص های مذکور از 100-0% متغیر بود که در بیماران زنده تا پایان درمان روندی تقریبا ثابت و برای فوت شده ها روند افزایشی داشت. بر اساس پرسشنامهPG-SGA Ottery’s، 80% بیماران زنده و 100% فوت شده ها به مداخله تغذیه ای نیازداشتند.
نتیجه گیری
میزان سوءتغذیه در افراد فوت شده در طول درمان، بیماران در مرحله پیشرفته بیماری و افراد با بدخیمی های با منشاء ناشناخته و همچنین قسمت فوقانی دستگاه گوارش و ریه بیشتر از سایرین بود. تخمین درصد سوءتغذیه در بیماران مبتلا به سرطان بسته به ابزار به کاررفته، مرحله، نوع و وضعیت حیات متفاوت است. بنابراین ارزیابی وضعیت تغذیه این بیماران در بدو تشخیص بیماری با هدف اعمال مداخله تغذیه ای مناسب و پیگیری وضعیت تغذیه بیمار در طی دوره درمان های ضد سرطان ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p695783 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!