اپیدمیولوژی استعمال دخانیات در زنان 70-30 سال استان سمنان

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
در سال های اخیر مصرف دخانیات به عنوان یک عامل خطر مهم و افزایش دهنده ی بار بیماری ها، به ویژه بیماری های مزمن و غیر واگیری چون قلبی- عروقی، تنفسی، سرطان و سکته مغزی در حال افزایش است. در این مطالعه شیوع استعمال سیگار، پیپ و قلیان در زنان 70-30 سال استان سمنان مورد بررسی قرارگرفته است.
مواد و روش ها
این مطالعه از مهر لغایت بهمن 1384 در زنان 70-30 ساله جامعه شهری و روستائی استان سمنان انجام شد. با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای، 2104 زن از مناطق شهری و روستایی استان سمنان انتخاب شدند. اطلاعات مربوط در پرسش نامه ثبت شد.
یافته ها
0/2 درصد (فاصله اطمینان 95 درصد: 6/2-4/1 درصد) زنان مورد بررسی دخانیات (سیگار یا قلیان) مصرف می کردند که 5/0 درصد سیگار و 5/1 درصد قلیان می کشیدند. شیوع استعمال دخانیات در روستائیان 5/2 درصد و در شهرنشینان 8/1 درصد بود (270/0= P). از نظر سنی، 4/0 درصد زنان زیر 40 سال، 4/2 درصد زنان 49-40 سال، 8/2 درصد 59-50 سال و 2/4 درصد زنان 60 ساله و بالاتر دخانیات مصرف می کردند (001/0 = P). 1/4 درصد بی سودان، 6/1 درصد افراد با تحصیلات ابتدایی، 5/1 درصد افراد با تحصیلات راهنمایی، 4/0 درصد زنان با تحصیلات دبیرستان دخانیات مصرف می کردند (001/0 = P). هیچ یک از زنان با تحصیلات دانشگاهی سیگار یا قلیان نمی کشیدند. استعمال دخانیات در زنان شهرستان های سمنان، دامغان، گرمسار و شاهرود به ترتیب 3/1، 2/3، 7/0 و 4/2 درصد بوده است (034/0 = P). هیچ یک از زنان مورد بررسی به طور توام سیگار و قلیان نمی کشیدند. هم چنین هیچ یک از آنان پیپ نمی کشیدند. 9/26 درصد زنانی که دخانیات مصرف نمی کردند، در معرض دود سیگار قرار داشتند. به طور کلی 9/28 درصد زنان مورد بررسی در معرض دود سیگار قرار داشتندیا دخانیات (سیگار یا قلیان) مصرف می کردند.
نتیجه گیری
با توجه به شیوع بالای استعمال دخانیات یا در معرض بودن دود سیگار در زنان 30 تا 70 سال استان و با توجه به ارتباط قوی استعمال سیگار با بسیاری از بیماری ها، تدوین برنامه ای جامع جهت تغییر عمل کرد زنان و مردان استان، ضروری است. اطلاع رسانی به زنان با سنین بالا و با تحصیلات پایین، بالاخص زنان دامغان، از خطرات استعمال دخانیات و در معرض دود سیگار بودن، می تواند در کاهش این معضل کارگشا باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
75
لینک کوتاه:
magiran.com/p699017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!