ارزیابی دفع سوش واکسینال RB51 بروسلا آبورتوس با دز کامل، از راه شیر و اثرات این واکسن در گاوهای شیری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

این مطالعه به منظورارزیابی واکسن سویه RB51بروسلا آبورتوس در ایمن سازی گاوهای بالغ علیه بروسلوز و دفع سوش واکسینال، واکسن RB51از شیر تعداد 43 راس دام، که در آن گله سابقه بیماری بروسلوز داشته، انجام گرفته است. از مجموع 43 راس دام، تعداد 11 راس آبستن و بقیه شیری بوده اند. تمامی گاوها در آزمایش سرولوژی و کشت نمونه شیر قبل از واکسیناسیون به جز 3 راس دام واکنش منفی داشتند. که آن سه راس دام مثبت بوده و به کشتارگاه اعزام شدند. از واکسن سویهRB51 به میزان جرم یا واحد تشکیل پرگنه (cfu) 109 × 34-10 به صورت زیر جلدی به هر گاو تزریق شد. حیوانات واکسینه شده از نظر بالینی تحت نظر قرار گرفته و هیچ گونه آثار سوء ناشی از واکسیناسیون مشاهده نگردید. مصرف آب وغذا طبیعی بوده و در میزان تولید شیر گاوهای شیری تغییری ایجاد نشد. گاوهای آبستن وضعیتی طبیعی داشته و هیچ گونه سقط جنین یا زایمان زودرس اتفاق نیفتاد. آزمایش های کشت نمونه شیر و میکروبیولوژی از نظر دفع سوش واکسینال به طور هفتگی و به مدت 8 هفته انجام پذیرفته و تماما نتیجه منفی نشان دادند. نتیجتا با توجه به عدم بروز آثار بالینی ناشی از تزریق واکسن، فقدان تولید آنتی بادی مداخله کننده در آزمایش های سرولوژی و نتیجه کشت باکتریولوژی شیر از نظر دفع سویه RB51، میزان دز فوق الذکر در گاوهای آبستن و شیری بی ضرر بوده و این گروه از حیوانات را می توان با اطمینان خاطرواکسینه نمود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p700552 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!