بررسی اکوکاردیوگرافی تغییرات فاصله نقطهE تا دیواره بین بطنی در سگ متعاقب تجویز وریدی پروپوفول

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

القاء بیهوشی مناسب با کمترین تغییرات قابل قبول یکی از اصل های جراحی است. از داروهای متعددی برای این منظور استفاده به عمل می آید. یکی از این داروها پروپوفول است که برای بیهوشی در سگ از آن استفاده می کنند. پروپوفول همانند سایر داروها می تواند روی برخی از پارامترهای بدنی اثر داشته باشد که این امر را بایستی با توجه به وضعیت بیمار تحت کنترل گرفت. در این مطالعه ده قلاده سگ نژادمخلوط نر بالغ با وزن تقریبی 20 تا 25 کیلوگرم انتخاب گردیدند.دریچه دولتی این سگ ها توسط دستگاه اولتراسونوگرافی بررسی شده و اکوکاردیوگرام M-mode دریچه دولتی آنها ثبت گردیده و فاصله نقطه E تا دیواره بین بطنی اندازه گیری گردید.بعد از تهیه این اکوکاردیوگرام، سگ ها با داروی بیهوشی پروپوفول با دوز القایی mg/kg6 از طریق ورید سفالیک بیهوش گردیدند. تغییرات اکوکاردیوگرافی M-mode دریچه دولتی بلافاصله بعد از تجویز وریدی تا هوشیاری حیوان ثبت شد. سپس تغییرات مشخص اکوکاردیوگرام های ثبت شده در زمانهای خاص به تصاویر رایانه ای تبدیل شدند و فاصله نقطهE تا دیواره بین بطنی نیز همانند روش قبلی اندازه گیری شدند.تغییرات اکوکاردیوگرافی فاصله نقطه E تا دیواره بین بطنی دریچه قبل و بعد از تجویز پروپوفول با همدیگر مقایسه گردیدند که در این مطالعه میانگین این فاصله در حیوان بدون تزریق دارو23/0± 36/5 میلی مترو در حیوان بیهوش شده این فاصله 20/0± 00/6 میلی متر بدست آمد که اختلاف معنی داری بین آنها مشاهده گردید.همچنین این مطالعه آشکار ساخت که پروپوفول می تواند بر روی اندازه این فاصله تاثیر گذارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p700561 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!