بررسی شیوع گونه های کاندیدا در ولوواژنیت های کاندیدایی مراجعین به بیمارستان مهدیه در سال های 87-85

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

با توجه به شیوع ولوواژنیت های کاندیدایی و اهمیت اطلاع از گونه های مختلف در طرح درمان و به منظور به کارگیری درمان مناسب و موثر با استفاده از محیط کشت افتراقی، تعیین شیوع گونه کاندیدای در ولوواژینیت کاندیدایی راجعه و غیر راجعه و عوامل مرتبط با آن، در مراجعین به بیمارستان مهدیه در سال های 87-85 انجام گرفت.

روش بررسی

تحقیق روی کلیه بیماران با علائم ولوواژینیت به روش توصیفی انجام گرفت. نمونه ها از افراد توسط سواب استریل تهیه و روی محیط سابورو دکستروز آگار کشت داده شد. سپس کلنی های رشد یافته روی محیط کروم آگار کاندیدا منتقل شد. نمونه ها در انکوباتور 37 درجه سانتی گراد قرار داده شدند و پس از 48 ساعت وجود یا عدم وجود کلنی های کاندیدا در پلیت ها بررسی و نوع کاندیدا با توجه به رنگ کلنی روی محیط کشت افتراقی تعیین گردید.

یافته ها

تحقیق روی 175بیمار شامل 83 نمونه با علائم راجعه و 92 نمونه غیر راجعه انجام گرفت. از 191 مورد ایزوله، 67 درصد گونه کاندیدا آلبیکنس، 3/18 درصد گونه کاندیدا گلابراتا، 8/6 درصد گونه کاندیدا تروپیکالیس، 8/5 درصد گونه کاندیدا کروزه ای، 6/1 درصد گونه کاندیدا پاراپسیلوزیس و یک مورد (5/0 درصد) گونه کاندیدا گیلرموندی بودند. از 18 بیمار (4/9 درصد) بیش از یک گونه کاندیدا جدا گردید. مبتلایان ولوواژینیت کاندیدایی نوع راجعه در مواجهه بیشتری از نظر و آمیزش جنسی و دهانی-تناسلی بودند (04/0>P).

نتیجه گیری

شایع ترین عامل بیماری ولوواژنیت کاندیدایی راجعه و غیرراجعه C. albicans و سپس C. glabrata بود و هم چنین شایع ترین ترکیب مختلط عامل بیماری را نیز این دو گونه تشکیل داده بودند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
189
لینک کوتاه:
magiran.com/p704381 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!