پیشگیری از انتقال مادری- جنینی HIV/AIDS: آیا مادران باردار در این زمینه آگاهی دارند؟

پیام:
چکیده:
اهداف
در حال حاضر بیماری HIV در آسیا رو به گسترش است. یکی از راه های مهم انتقال HIV انتقال از مادر به جنین است که تقریبا در 35% الی 45% موارد روی می دهد. در صورتی که با آموزش به مادر، شروع به موقع پروفیلاکسی دارویی برای مادر و سپس جنین، اجتناب از شیردهی و سزارین، این خطر به 2%کاهش می یابد. بنابراین آگاهی مادر می تواند در پیشگیری از انتشار بیماری نقش مهمی داشته باشد. این بررسی نیز به منظور تعیین سطح آگاهی مادران باردار از HIV و احتمال انتقال به جنین و امکان پیشگیری از آن در مادران باردار طراحی شده است.
روش کار
این مطالعه به صورت توصیفی تحلیلی و به طور مقطعی (Cross-Sectional) روی 1577 زن باردار 15 تا 46 ساله مراجعه کننده به درمانگاه های مامایی شهر تهران انجام شد. ابزار تحقیق پرسشنامه بود. یافته ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 13 و آزمون های آماری ANOVA، تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل و سطح معنی داری 05/0 در نظر گرفته شد.
نتایج
براساس نتایج این مطالعه 5/16% دارای آگاهی مطلوب در مورد بیماری بودند. در زمینه روش های انتقال بیماری 1/54% و در زمینه روش های پیشگیری 7/5% آگاهی مطلوب داشتند. 57% شرکت کنندگان تا زمان مطالعه آزمایش HIV انجام نداده بودند و 2/28% نیز تمایلی به انجام آزمایش نداشتند. 2/86% افراد از امکان پیشگیری دارویی در ایران جهت پیشگیری از انتقال عفونت به جنین اطلاع نداشتند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه 2/28 % شرکت کنندگان تمایلی به انجام آزمایش HIV/AIDS نداشتند می توان نگرش منفی نسبت به بیماری را استنباط نمود. به علاوه، براساس نتایج حاصل می توان گفت با وجودی که آگاهی افراد در زمینه روش های مختلف انتقال بیماری به طور نسبی بالاست ولی در مورد امکان پیشگیری از بیماری بسیار ضعیف است و باید آموزش روی روش های پیشگیری از بیماری متمرکز گردد. این آموزش می تواند از طریق رسانه های جمعی و یا به صورت بخشی از مراقبت های دوران بارداری باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p707253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!