بررسی رفتار گرمایی لیزاردیت های طبیعی در فشار اتمسفری، بر اساس تجزیه دستگاهی XRD و DTA - TG

پیام:
چکیده:

تعیین میزان پایداری، تغییرات کانی شناسی و واکنش های گرمایی کانی های سرپانتین، می تواند در تعیین ساز و کار فرورانش، ماگماتیسم و عمق صفحات فرورونده بسیار راهگشا باشد. طی فرایند فرورانش، واکنش های گرمایی، باعث آزاد شدن آب کانی های سرپانتینی می شود. این امر نقش به سزایی را در فرایندهای آتشفشانی وابسته به فرورانش ایفا می کند. در این کار پژوهشی، رفتار گرمایی و تغییرات کانی شناختی کانی لیزاردیت (سرپانتین)، وابسته به منطقه افیولیتی نیریز، در گستره های گرمایی متفاوت و در فشار جوی، با پراش پرتو X (XRD) و آنالیزهای DTA-TG، مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. بررسی ها نشان داد که، واکنش های آبزدایی (Dehydration) لیزاردیت-های طبیعی، که به مدت یک ساعت، در دمای 100 تا 150 درجه سانتیگراد گرما گرفته اند، واکنش های هیدورکسیل زدایی (Dehydroxilation) آنها در گستره دمایی 550 تا 690 درجه سانتیگراد صورت می گیرد. لیزاردیت های طبیعی تا دمای 550 درجه سانتیگراد پایدار بوده و در دمای600 درجه سانتیگراد به الیوین (فورستریت) تبدیل می شوند. همچنین در دمای 700 درجه سانتیگراد، پیروکسن (انستاتیت) در نتیجه تجزیه لیزاردیت تشکیل می شود. بین واکنش های آب زدایی و تبلور، آمورف شدن، در دمای 600 درجه سانتیگراد رخ داده و باعث تشکیل مقادیر اندکی آب و سیلیس آزاد شده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
395 تا 404
لینک کوتاه:
magiran.com/p709364 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!