بررسی سپتوم های رحم از نظر طول و قاعده در بیماران مبتلا به نازایی و سقط مکرر و نتایج متروپلاستی از طریق هیستروسکوپ

پیام:
چکیده:
مقدمه
سپتوم رحم به علت تاثیردر قدرت باروری وسقط مکرر اهمیت داشته و بر اساس پژوهش های انجام شده انجام متروپلاستی از طریق هیستروسکوپی به طور واضح در بهبود عاقبت باروری مؤثراست. هدف از این مطالعه بررسی رابطه احتمالی بین ابعاد سپتوم های رحم با سقط مکرر و نازایی در بیماران تحت مطالعه بود.
روش
در این مطالعه کاربردی بالینی کلیه بیمارانی که از ابتدای بهمن 1382 تا پایان بهمن 1385 به بیمارستان های دانشگاهی اهواز مراجعه و برای بررسی علت نازایی و سقط مکرر تحت هیستروسالپنگوگرافی قرار گرفته و مشکوک به سپتوم رحم بودند به بیمارستان امام خمینی (ره) ارجاع و وارد مطالعه شدند. بیماران پس از هیستروسکوپی و لاپاروسکوپی همزمان تحت متروپلاستی از طریق هیستروسکوپی قرار گرفتند. از بیماران یک ماه بعد هیستروسالپنگوگرافی مجدد به عمل آمد و یک سال بعد از جراحی از نظر باروری بررسی شدند.
یافته ها
تعداد بیماران مورد مطالعه 50 نفر بود که 28 نفر مبتلا به نازایی و 22 نفر سقط مکررداشتند. در 5/62% موارد اندازه پایه سپتوم کوچک تر و یا مساوی 3 سانتی متر بود و اختلاف بین دو گروه نازا و سقط مکرر از نظر اندازه پایه سپتوم معنی دار نبود. در حین هیستروسکوپی طول سپتوم اندازه گیری شد. در 48% موارد سپتوم دو سوم حفره رحم را اشغال کرده بود و اختلاف بین دو گروه از نظر طول سپتوم معنی دار نبود.میزان باروری در گروه های نازایی و سقط مکرر به ترتیب 4/71% و 5/76% بود که اختلاف بین دوگروه از نظر عاقبت باروری معنی دار نبود.
نتیجه گیری
بر اساس یافته های فوق به نظر می رسد که ابعاد سپتوم رحم درسقط مکرر یا نازایی تاثیری نداشته باشد و بدون توجه به اندازه آن باید جدی گرفته شده و نسبت به برداشتن آن اقدام کرد. بنابراین متروپلاستی از طریق هیستروسکوپی در بیماران مبتلا به سپتوم رحم که سابقه نازایی و سقط مکرر دارند گزینه مطلوبی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
161
لینک کوتاه:
magiran.com/p709607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!