مرور سیستماتیک بر مهم ترین گیاهان دارویی و جایگاه بین المللی استفاده از آن ها در درمان بیماری ها

پیام:
چکیده:
شناخت خواص درمانی گیاهان دارویی و همچنین مضرات درمان های نوین منجر به تشویق مردم به استفاده از گیاهان دارویی شده است. مطالعات بسیاری در زمینه گیاهان دارویی خاص و کارایی آن ها در درمان بیماری های مشخص انجام و مقالات زیادی در این رابطه منتشر شده است. اما در این بین وجود مطالعه ای که مروری بر مطالعات مذکور باشد احساس می شود که هدف این مطالعه می باشد.
مواد و روش ها
با استفاده از کلمات کلیدی herbal medicine، herb medicine، phytotherapy و extract medicine تعداد 7862 مقاله چاپ شده از سال 2000، در پایگاه های اطلاعاتی الکترونیکی PubMed، ScienceDirect و Springer جستجو و مطالعه شد. بیماری، گیاه مورد استفاده و نظر نویسنده در مورد کارایی گیاه به کار گرفته شده، مشخص گردید. در پایان این نتایج مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند.
یافته ها
5/11% کل مقالات در ارتباط با 8 گیاه بودند که به ترتیب فراوانی عبارتند از Ginseng (عشقه)، Salvia L. (مریم گلی)، Ginkgo biloba (ژینکو)، ypericum L. (گل راعی)، Allium L. (سیر)، Zingiber (زنجبیل)، Aloe vera (صبرزرد) و Marijuana(شاهدانه). شایع ترین بیماری های مورد بررسی شامل بیماری های عصبی– روانی، ایمنی- التهابی، گوارش، قلبی – عروقی و سرطان بودند. در2/89% از مقالات به اثرات مثبت و در اندکی از آن ها به عدم مزایای استفاده از گیاهان در درمان اشاره شده است. 6/54% مقالات بر لزوم انجام تحقیقات بیش تر برای استفاده درمانی از گیاهان تاکید داشتند.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به این گیاهان دارویی متداول ترین روش طب مکمل در سراسر جهان است و اکثر مطالعات انجام شده به اثرات مثبت آن اشاره دارند، توجه بیشتر برای انجام مطالعات علمی دقیق تر برای تعیین مکانیزم اثر آن ها ضروری است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
45
لینک کوتاه:
magiran.com/p709695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!