ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان در زنجیره تامین در حالت منبع یابی منفرد با رویکرد فازی

پیام:
چکیده:
از عوامل مهم بقا در محیط پر رقابت امروزی، کاهش هزینه های تولید محصول می باشد. انتخاب تامین کنندگان مناسب می تواند به شکل قابل ملاحظه ای هزینه های خرید را کاهش و قابلیت رقابت پذیری سازمان را افزایش دهد، چرا که در بیشتر صنایع، هزینه مواد خام و اجزای تشکیل دهنده محصول، قسمت عمده ای از بهای تمام شده محصول را در بر می گیرد. هدف از این مقاله ارائه یک روش تصمیم گیری فازی برای مسائل انتخاب تامین کنندگان در زنجیره تامین است. در دهه اخیر چگونگی تعیین مناسبترین تامین کننده به عنوان یک عامل استراتژیک در زنجیره تامین موردتوجه قرار گرفته است.
ماهیت این نوع تصمیمها معمولا پیچیده و فاقد ساختار مشخصی است و بسیاری از معیارهای عملکرد کمی و کیفی از قبیل، کیفیت،قیمت، انعطافپذیری و زمان تحویل باید برای تعیین مناسبترین تامین کننده مورد توجه قرارگیرد. در این مقاله از عبارتهای کلامی که به وسیله خبرگان ارائه می شود برای ارزیابی و تعیین عملکرد هر تامین کننده نسبت به هر معیار و تعیین وزن معیارها استفاده شده است. رتبه بندی های کلامی به وسیله اعداد فازی مثلثی و ذوزنقه ای بیان شده اند و در نهایت از روش تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) در محیط فازی برای انتخاب تامین کنندگان استفاده شده و یک روش برای محاسبه وزن و رتبه بندی گزینه ها در تکنیکTOPSIS فازی ارائه شده است. در نهایت یک مثال برای نشان دادن فرایند حل ارائه شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
127
لینک کوتاه:
magiran.com/p711900 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!