بررسی اپیدمیولوژیک و عوامل زمینه ساز عقرب گزیدگی در جنوب استان کرمان

پیام:
چکیده:
زمینه
عقرب گزیدگی یکی از مشکلات بهداش تی عمومی در نواحی مختلف دنیا می باشد. کشورایران با توجه به نوع اقلیم و آب و هوا از نظر گونه بندپایان مخصوصا عقرب ها بسیار غنی می باشد و در زمره کشورهایی است که گونه های زیادی از عقرب ها به ویژه انواع خطرناک آن را داراست. هر ساله 40 تا 50 هزار مورد عقر ب گزیدگی و موارد متعدد مرگ ناشی از آن در کشور اتفاق می افتد. شهرستان های جنوب استان کرمان از مناطق مستع د آب و هوایی و اقلیمی برای عقرب گزیدگی می باشند.
روش کار
این مطالعه به صورت توصیفی مقطعی در طی فروردی ن 1382 لغایت شهریور1385 در جنوب استان کر مان انجام شده و تمام موارد عقرب گزیده این شهرستان ها که به تنها بیم ارستان موجود اعزام یا مراجعه می کردند مورد بررسی، معاینه و درمان قرار گرفتند و سپس پرس ش نامه ای شامل اطلاعات دموگرافیک، اپیدمیولوژیک و اط لاعات بالین ی برای آنها انجام گرفته است. جهت تجز ی ه و spss تکمیل می گردید. آنالیز آماری با استفاده از برنامه 15 تحلیل داده ها از آزمون مجذور کای استفاده شده است.
یافته ها
در طی 42 ماه مطالعه 301 مورد عقرب گزیدگی مراجعه کردند که بیشترین گز ش ها 0 بامداد صورت - در فصل بهار و تابستان بود. بیشترین ساعات عقرب گزیدگی بین ساعت 6گرفته و بیشترین محل گزش در دست و پاها بوده است. 50 درصد از موارد گزش در کسانیبوده که بیرون ساختمان و روی زمین می خوابیدند. 20 درصد موارد در اطرافشا ن خار و خاشاک و هیزم نگهداری می کردند. اکثر مراجعه کنندگان تحت درمان قرار گرفته و مرخص شدند. فقط دو مورد منجر به فوت، وجود داشت.
نتیجه گیری
به نظر می رسد یکسری عوامل پیشگیری از قبیل تعمیر درزها و شکاف ساختمان ها، دور نگ ه داشتن هیزم و خار و خاشاک از محل زندگی و نخوابیدن در محیط باز بیرون ساختمان بتواند تعداد عقرب گزیدگی را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
295
لینک کوتاه:
magiran.com/p716562 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!