بررسی سلامت جسمی دانش آموزان پسر در دبیرستان های دولتی برخی از مناطق آموزش و پرورش شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نوجوانان و جوانان امروز، والدین و گردانندگان فردای هر کشور هستند لذا توجه به وضعیت بهداشت و درمان این افراد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و تا حد زیادی از مشکلات بیشتر، جلوگیری خواهد کرد.
هدف از انجام این پژوهش، تعیین وضعیت سلامت جسمی دانش آموزان پسر 18-14 ساله در دبیرستان های دولتی برخی از مناطق آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی 1385، می باشد.
روش بررسی
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی می باشد. در این مطالعه تعداد 216 نفر دانش آموز پسر در گروه سنی 18-14 سال که در پایه های اول تا سوم مقطع متوسطه مشغول به تحصیل بودند، از مدارس پسرانه دولتی مناطق4،8،14 آموزش و پرورش تهران، به صورت نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای از 36 دبیرستان انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه و برگه ثبت مشاهدات بود. جمع آوری داده ها از طریق مراجعه به دبیرستان ها، تکمیل پرسشنامه توسط دانش آموزان و تکمیل برگه ثبت مشاهدات براساس مشاهده و معاینات جسمی انجام شد. بررسی وضعیت سلامت جسمی در این مطالعه، شامل تعیین وضعیت رشد جسمی (قد و وزن) و مقایسه آن با منحنی استاندارد رشد، بینایی، شنوایی، دندان ها، ستون فقرات، آلودکی به شپش سر و کچلی پوست سر دانش آموزان بود.
یافته ها
تجزیه و تحلیل یافته ها نشان داد، که در رابطه با بررسی رشد جسمی (قد و وزن)، میانه وزن و قد پسران، (به جز یک گروه) از میانه استاندارد رشد بالاتر بود و به طور کلی وزن 7/59 درصد و قد 4/51 درصد آن ها بین صدک پنجاهم تا نود و هفتم قرار داشت. در بین کل دانش آموزان 3/21 درصد دچار آستیگماتیسم در یک یا هر دو چشم، 2/4 درصد با استفاده از آزمون نجوا دچار کاهش شنوایی در یک یا هر دو گوش، 69 درصد دارای پوسیدگی دندان بودند. میانگین کل دی ام اف تی 44/3 با انحراف معیار 72/2 3 بود. حداکثر میانگین DMFT، (97/3) مربوط به گروه سنی 9/15-15 سال و کمترین میزان آن (84/2) مربوط به گروه سنی 9/14-14 سال بوده است. در رابطه با وضعیت ستون فقرات، 8/8 درصد، 8/2 درصد و 9/6 درصد از دانش آموزان بترتیب، اسکولیوزیس، کیفوزیس و لوردوزیس داشتند. در تعیین همبستگی میان میانگین قد، وزن، شاخص توده بدن و مقدار دی ام اف تی دانش آموزان با مشخصات دموگرافیک آن ها، فقط بین میزان تحصیلات پدر و میانگین تعداد فرزندان خانواده با دی ام اف تی، رابطه همبستگی وجود داشت (05/0 P <).
نتیجه گیری
باتوجه به نتایج تحقیق، لزوم توجه بیشتر به بهداشت دهان و دندان، تغذیه صحیح و ورزش، سلامت بینایی و دستگاه اسکلتی در نزد دانش آموزان دبیرستانی را نشان می دهد. انجام برنامه های غربالگری و مورد یابی ادواری منظم جهت شناسایی زودرس اختلالات احتمالی، نیز توصیه می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
73
لینک کوتاه:
magiran.com/p717706 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!