بررسی تفاوت انعکاس طیفی برگ مهمترین گونه های درختی جنگلهای خزری با استفاده از طیف سنجی زمینی

پیام:
چکیده:
پایه و اساس سنجش از دور به ویژه سنجش از دور ابر طیفی برای تشخیص گونه ها و تهیه نقشه تیپ جنگل، آگاهی از چگونگی انعکاس طیفی گونه های موردنظر می باشد. بخشی از سنجش از دور به نام طیف سنجی زمینی به تعیین این مشخصه های طیفی می پردازد و سعی در ایجاد کتابخانه های طیفی (Spectral library) پدیده ها دارد. در این راستا و با هدف تعیین مشخصه طیفی برگ مهمترین گونه های درختی جنگلهای شمال ایران، برای اولین بار با همکاری دانشگاه واخنینگن هلند، یک دستگاه طیف سنج زمینی پیشرفته در تابستان 1386 وارد ایران شد و مشخصه های طیفی برگ پنج گونه راش، ممرز، توسکای ییلاقی، بلندمازو و انجیلی در جنگل آموزشی- پژوهشی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران مورد اندازه گیری قرار گرفت. در مجموع 321 نمونه مجموعه برگ از 107 درخت از گونه های یادشده، در دامنه ارتفاعی 250 تا 2200 متر از سطح دریا، در شرایط مناسب و نور طبیعی اندازه گیری شد. از هر نمونه مجموعه برگ به طور متوسط 100 اسکن انجام و میانگین گیری شد. پس از بررسی های اولیه کیفیت داده ها و حذف داده های نویز، منحنی انعکاس طیفی گونه های یادشده در طول موج 350 تا 2500 نانومتر تهیه شد. به منظور بررسی تفاوت های احتمالی بازتاب طیفی گونه ها، پنج شاخص گیاهی مهم و حساس به غلظت کلروفیل محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. شاخص های Vogelmann و نسبت ساده، تفاوت معنی داری (به احتمال 99%) را به ترتیب بین گونه ممرز با گونه های راش، بلندمازو و توسکای ییلاقی و همچنین گونه انجیلی با گونه های بلندمازو و توسکای ییلاقی نشان می دهد. دیگر شاخص ها تفاوت معنی داری را بین بازتاب طیفی برگ گونه ها نمایان نکردند. برای بررسی کامل تر تفاوت طیفی گونه ها، تعیین میزان کلروفیل برگ، محاسبه شاخص های حساس به دیگر رنگدانه ها و رطوبت برگ توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
568 تا 580
لینک کوتاه:
magiran.com/p721302 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!