خصوصیات شیمیایی، فراسنجه های تجزیه پذیری ماده خشک و پروتئین خام سیلاژ یونجه غنی شده با اسید کلریدریک و اوره و تاثیر آنها بر ویژگی های تولیدی گاوهای تازه زای هلشتاین

پیام:
چکیده:
به منظور بررسی تاثیراسید کلریدریک واوره بر خصوصیات شیمیایی، تجریه-پذیری ماده خشک و پروتئین خام سیلاژ یونجه و همچنین مصرف آن در تغذیه گاوهای تازه زای هلشتاین، آزمایشی در سه مرحله انجام شد. در مرحله اول یونجه خرد شده با مقادیر متفاوت اسید کلریدریک (صفر، 2، 4، 6، 8، 10، 12، 14 و 16 میلی لیتر به ازای یک کیلوگرم ماده خشک) و اوره (صفر، 5/2، 5، 5/7 و 10 گرم به ازای یک کیلوگرم ماده خشک) در کیسه های پلاستیکی سیلو شد. در مرحله دوم فراسنجه های تجزیه پذیری ماده خشک و پروتئین خام سیلاژهای یونجه (تیمار 1: سیلاژ یونجه بدون افزودنی، تیمار 2: سیلاژ یونجه با 5 گرم اوره + 4 میلی لیتر اسید کلریدریک به ازای یک کیلو گرم ماده خشک، تیمار 3: سیلاژ یونجه با 5 گرم اوره + 12 میلی لیتر اسید کلریدریک به ازای یک کیلو گرم ماده خشک) با استفاده از روش کیسه های نایلونی تعیین شد. مقایسه ضرایب تجزیه پذیری ماده خشک و پروتئین خام تحت تاثیر عمل آوری اسید و اوره قرار گرفت. در مرحله سوم تاثیر جایگزینی 75% (بر مبنای ماده خشک) سیلاژ یونجه غنی شده (تیمارهای آزمایشی مرحله دوم) به جای یوجه خشک در خوراک 15 راس از گاوهای تازه زای هلشتاین با میانگین روزهای شیردهی 3 ± 21 روز در قالب طرح کاملا تصادفی با روش تکرار در زمان به مدت 49 روز مورد ارزیابی قرار گرفت. مصرف خوراک و تولید شیر به طور روزانه ثبت شد و نمونه گیری از شیر در طی 4 مرحله (پایان هفته اول، سوم، پنجم و هفتم) انجام شد. علاوه بر این نمونه گیری خون در طی دو مرحله (هفته سوم و هفته آخر آزمایش) در سه زمان (قبل، 2 و 4 ساعت بعد از مصرف خوراک صبحگاهی) از طریق سیاهرگ گردن انجام شد. مصرف ماده خشک در گاوهایی که از تیمار سه استفاده می نمودند به طور معنی داری کمتر از سایر تیمارها بود (05/0P<). اثر زمان بر تولید و غلظت چربی شیر معنی دار شد (05/0P<). غلظت گلوکز خون (میلی گرم در دسی لیتر) در زمان های قبل (تیمار یک: 71 در مقابل تیمار دو: 7/73) و 2 ساعت (تیمار یک: 1/70 در مقابل تیمار دو: 6/73) بعد از مصرف خوراک صبحگاهی تحت تاثیر تیمارها قرار گرفت (05/0P<). به طور کلی نتایج این آزمایش نشان داد که استفاده از اسید کلریدریک به عنوان یک اسید معدنی و ارزان قیمت در غنی سازی سیلاژ یونجه می تواند همراه با اثرات مطلوب بر خصوصیات شیمیایی و تجزیه پذیری ماده خشک و پروتئین این علوفه تخمیری باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p722016 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!