جد اسازی و بررسی بیمارگری جد ایه ای از Fusarrium oxysporum و(Schlecht). روی لارو سوسک شاخک بلند سارتا و(Aeolesthes sarta Solsky (Col.:Cerambycidae در آزمایشگاه

پیام:
چکیده:

محمد ابراهیم فراشیانی، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، تهران محمد فتی مراد علی، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، تهران سیده معصومه زمانی، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، تهران حسن عسکری، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، تهران مریم عجم حسنی، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، تهران حسین حسینخانی، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، تهران محمود زاهدی، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، تهران رفعت ا.. قاسمی، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، تهران مژگان احتشام حسینی و ستار زینالی، موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور، تهران چکید هسوسک شاخک بلند سارتا، (Aeolesthes sarta Solsky (Col.: Cerambycidae آفت چوبخوار مهمی در ایران و برخی دیگر از کشورهای آسیا بود ه و اگرچه مطالعاتی در خصوص بیواکولوژی آن صورت گرفته ولی د شمنان طبیعی آن کمتر مورد مطالعه قرار گرفته است(1). در این خصوص تنها مطالعات معد ود ی در پاکستان(3) و روسیه(6) انجام شده است و د شمنان طبیعی گزارش شده از روی این حشره اند ک بود ه و مطالعات کمی درباره جد اسازی عوامل بیمارگر و یا تاثیر آن ها روی این حشره انجام شده است. (1). در میان این عوامل، گونه(Schlecht) وFusarium oxysporumیکی از عواملی است که از روی حشرات چوب خوار و غیر و گزارش شده است. این قارچ شامل زیرگونه ها و جد ایه های ناهمگون بود ه و از این گونه به عنوان بیمارگر حشرات چوب خوار نام برده شده است(2).به عنوان مثال آلود گی لارو ها و د الان های لاروی سوسک چوب خوار صنوبر، Saperda calcarata Say.، سوسک چوبخوار بید، (Cryptorhynchus lapathi (L. سوسک چوب خوار قهوه(Hypothenemus hampei (Ferrari) (Col.: Scolytidae به این قارچ گزارش شده است(4). در اسپانیا بیماری لاروهای چوب خوار انگور سوسک شاخک بلند (Xylotrechus arvicola (Olivier در اثر آلود گی آن ها به قارچ F. oxysporum مشاهده شده است (5). در طی مطالعات بیواکولوژیک و شناسایی د شمنان طبیعی A. Sarta که توسط نگارند گان انجام گرفت، موارد ی از مرگ و میر آفت در طبیعت در اثر قارچ بیمارگر مشاهده شد. این موضوع انگیزه ای شد که ضمن شناسایی عامل، بیمارگری و میزان تاثیر آن روی آفت بررسی گردد. در مبارزه با A. sarta ادامه پیدا کند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
46
لینک کوتاه:
magiran.com/p724253 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!