بررسی ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستانهای منتخب شهر تهران -1380

پیام:
چکیده:
مقدمه
تعهد سازمانی و رضایت شغلی دو عامل مهم در پیشگویی و درک رفتار سازمانی می باشد که بررسی آن به سرپرستان کمک می کند تا مشکلات بالقوه را شناسایی کنند. پرسنل شاغل در یک سازمان شاخص سنجش میزان برتری آن سازمان می باشد. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی در پرستاران شاغل انجام گردید.
مواد و روش کار
در یک مطالعه توصیفی – همبستگی 132 پرستار با مدرک فوق دیپلم به بالا، عضویت رسمی و حداقل سه سال سابقه کار شرکت داشتند. گردآوری داده ها با پرسشنامه های رضایت شغلی لوتانز و تعهد سازمانی آلن و می یر بود.
نتایج
17/43 % پرستاران رضایت شغلی داشتند،17/40% پرستاران دارای تعهد سازمانی بودند. بین رضایت شغلی و تعهد سازمانی ارتباط معناداری وجود دارد (P<0.001). همچنین تعهد سازمانی با متغیرهای مسکن و وضعیت تاهل ارتباط معنادارو با متغیرهای جنسیت، سطح تحصیلات و پست سازمانی ارتباط معناداری نداشت. رضایت شغلی نیز با سطح تحصیلات، وضعیت تاهل و جنسیت ارتباط معنادار و با سایر متغیرهای دموگرافیک دیگر ارتباط معناداری نداشت.
بحث و نتیجه گیری
وجود عواملی که باعث انگیزش پرسنل می گردد و رفتارهای تشویقی مدیر و سبک رهبری وی می تواند بر روی رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرسنل موثر باشد. تعهد سازمانی یک فرایند سیستماتیک بوده و تحول کلیه جنبه های سازمان را از قبیل ساختار سازمان، شیوه رهبری، چگونگی پرداختها، نوع ارتباطات و نظایر آنها را ایجاب می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p724845 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!