مطالعه اثر عصاره های برگ انجیر (Ficus carica) بر ترشح و محتوای تری گلیسیرید در کشت سلولی HepG2

پیام:
چکیده:
احمد فاطمی، استادیار فارماکولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهرانفرزاد اسدی، دانشیار بخش بیوشیمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهرانعلی رسولی، استادیار فارماکولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهرانمحمدحسین صالحی، دانشیار فارماکوگنوزی دانشگاه علوم پزشکی تهران چکید هگیاهان دارویی منبع بالقوه ای محسوب می شوند که به منظور کشف ترکیباتی که دارای اثرات ارزش مند دارویی هستند، مورد توجه می باشند. به منظور بررسی اثرات عصاره های برگ انجیر (Ficus carica) بر ترشح و محتوای تری گلیسرید، از عصاره های مختلف برگ انجیر هیدروالکلی (متانولی)، کلروفرمی، اتردوپترولی، کلروفرم آبی و اتردوپترول آبی) در کشت سلول HepG2 استفاده شد. در آزمایش های انجام شده، مشخص شد که عصاره های کلروفرمی و اتر دوپترولی، سمی بودند و به همین دلیل از مطالعه حذف شدند. سپس غلظت های مختلف از عصاره هیدروالکلی (03/0، 05/0، 08/0 میلی رم بر میلی لیتر) عصاره کلروفرم آبی (07/0، 1/0، 15/0 میلی گرم بر میلی لیتر) و عصاره اتر دو پترول آبی (08/0، 1/0، 13/0 میلی گرم بر میلی لیتر) در حالت پایه و تحریک شده با گلوکز به محیط کشت اضافه و مدت 48 ساعت انکوبه شدند. در حالی که گلوکز به طور معناداری موجب تحریک ترشح تری گلیسیرید (1/2±201 میلی گرم بر دسی لیتر) در برابر حالت پایه (4/8 ±2/76 میلی گرم بر دسی لیتر) شد، انکوباسیون عصاره گیاهی موجب کاهش اثر گلوکز (ترشح تری گلیسیرید به سطح پایه و یا کمتر (عصاره هیدروالکلی 8/6± 7/70 میلی گرم بر دسی لیتر، عصاره کلروفرم آبی (66/0±3/66 میلی گرم بر دسی لیتر) و عصاره اتر دوپترول آبی (4/1±7/109 میلی گرم بر دسی لیتر) شد. علاوه بر آن محتوای تری گلیسیرید سلول های HepG2 در حالت تحریک شده با گلوکز (48/71± 609 میلی گرم در هر خانه)، کاهش معناداری را نسبت به عصاره هیدروالکلی (8/19±285 میلی گرم در دسی لیتر) کلروفرم آبی (7/17±5/331 میلی گرم در هر خانه) و اتر دوپترول آبی (75/15±279 میلی گرم در هر خانه) نشان داد، در حالی که محتوای تری گلیسیرید در حالت پایه 43/37±75/342 میلی گرم در هر خانه بود. اگرچه عصاره های برگ انجیر موجب کاهش ترشح و محتوای تری گلیسرید در حالت تحریک شده با گلوکز شدند اما در حالت پایه تغییرات معناداری ایجاد نکردند. در نتیجه عصاره های برگ انجیر توانستند موجب تعدیل در ترشح و محتوای تری گلیسرید در سلول HepG2 شوند. علت این تغییرات با توجه به آزمایش های فیتو شیمیایی، به حضور فلاونوئیدها در برگ انجیر نسبت داده می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
125
لینک کوتاه:
magiran.com/p724965 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!