مقایسه اثر بی دردی دو داروی سوفنتانیل و مرفین با استفاده از روش بی دردی کنترل شده بیمار در بای پس عروق کرونر در بیمارستان قلب شهید رجائی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بی دردی کافی بعد از عمل جراحی باعث کاهش عوارض، مدت اقامت بیمار در بیمارستان و هزینه بیماران می شود. کنترل درد بعد از عمل جراحی بسیار مشکل است. تکنیک های مختلفی برای کنترل درد وجود دارد. یکی از این روش ها کنترل درد توسط بیمار (Patient Controlled Analgesia [PCA]) می باشد. هدف از این مطالعه مقایسه اثر بی دردی مرفین و سوفنتانیل در کنترل درد پس از عمل جراحی بای پس عروق کرونر به روش PCA می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه، 120 بیمار که تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر قرار گرفته اند، انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. همه بیماران با شرایط یکسان و استاندارد بیهوش شده و برای کنترل درد بعد از عمل، قبل از بستن استرنوم اینفیوژن مداوم پایه 4 سی سی در ساعت مرفین (cc100/kg/mg3/0) برای گروه مرفین و سوفنتانیل (cc100/kg/mg015/0) برای گروه سوفنتانیل توسط پمپ انفیوژن از نوع GMbH-WZ-6523و برای گروه سوم (شاهد) 2/0میلی گرم پر کیلوگرم در 15 دقیقه مرفین داده شد. در ICU بعد از خارج کردن لوله تراشه برای هر سه گروه، PCA با زمان قفل 15 دقیقه و سرعت تزریق پایه 4 میلی لیتر در ساعت به ترتیب برای گروه اول مرفین (cc100/kg/mg3/0)، گروه دوم سوفنتانیل (cc100/kg/mg015/0) و گروه سوم (شاهد) با همان حجم نرمال سالین ادامه یافت. میزان درد با معیار بصری سنجش درد (Visual Analogue Scale) با مقیاس 0 تا 10 ارزیابی گردید. اطلاعات سه گروه با تست های آماری آنالیز واریانس ANOVA، یک ساعت، 6 ساعت، 12 ساعت، 18 ساعت و 24 ساعت بعد از خارج سازی لوله تراشه مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین با استفاده از آمار Tukey HSD و با بررسی درون گروهی میزان VAS در گروه های مورد مطالعه قرار گرفت.
یافته ها
اگر چه در همه زمان های یاد شده تفاوت قابل توجهی از نظر شدت درد بین گروه شاهد با دیگر گروه ها وجود داشت (0001/0 P
زبان:
فارسی
صفحات:
6 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p726765 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!