بررسی میزان آگاهی زنان 49-15ساله تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی شهر اندیمشک از روش های اورژانس پیشگیری از بارداری در سال 1385

چکیده:
سابقه و اهداف
علیرغم دسترسی به روش های ضد بارداری موثر و متنوع هنوز هم وقوع حاملگی ناخواسته یک معضل مهم محسوب می شود.
نقش بالقوه روش های اورژانس در کاهش حاملگی های ناخواسته و سقط جنین مشخص شده است. یکی از مهمترین موانع عدم استفاده از روش های اورژانس، نداشتن آگاهی می باشد.
از آنجا که قرص های خوراکی ترکیبی(روش یوزپه) شایع ترین روشی هستند که به عنوان روش اورژانس استفاده می شوند ما در این مطالعه آگاهی زنان در خصوص این قرص ها را بررسی نمودیم.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی – تحلیلی 630 زن مراجعه کننده به واحد تنظیم خانواده مراکز بهداشتی درمانی شهر اندیمشک در سال 85 – 1384 مورد بررسی قرار گرفتند. مصاحبه و تکمیل پرسشنامه توسط پرسشگران آموزش دیده جهت جمع اوری اطلاعات صورت گرفت.
یافته ها
نتایج این تحقیق نشان داد که 7/26% زنان از سطح آگاهی مطلوب و 7/18 % از سطح آگاهی متوسط برخوردارند. 6/54% آگاهی نداشته یا سطح آگاهی ضعیف داشتند. 6/18% تا کنون از روش های اورژانس استفاده کرده بودند. شیوع حاملگی ناخواسته در آخرین بارداری 5/19% گزارش شده بود. 6/55% زنان تاکنون مطلبی در مورد روش های اورژانس شنیده بودند. 1/38% از سطح آگاهی مطلوب در مورد تعداد نوبت قرص های مورد استفاده در روش های اورژانس برخوردار بودند. 5/50 % زنان نوع قرصی که به عنوان روش اورژانس در رژیم یوزپه مورد استفاده قرار می گیردرا می شناختند. 7/31% زنان حداکثر فرصت جهت مصرف این قرصها را درست گزارش نموده بودند. آگاهی در مورد قرصهای مورد استفاده در روش اورژانس با شغل زنان (001>p)، سطح سواد زنان (001>p)، تعداد فرزندان (02/0 = p)، تمایل به داشتن فرزند دیگر (031/0 = p)، نوع وسیله پیشگیری (001>p)، ناخواسته بودن حاملگی اخیر (001/0 = p) و استفاده قبلی از روش های اورژانس (001>p) ارتباط معنی داری داشت.
بحث: بر اساس نتایج این تحقیق سطح آگاهی زنان در مورد روش های اورژانس به طور کلی پائین می باشد و ارتقاء آگاهی زنان در مورد روش های اورژانس بایستی به عنوان یکی از اولویتهای بهداشتی زنان مطرح شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p730847 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!