مقایسه دیدگاه معتادین و غیرمعتادین درمورد علل گرایش به اعتیاد

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف
اعتیاد عادت یا رفتاری است که اغلب ترک کردنش مشکل می باشد شواهد نشان می دهد 190 میلیون نفر در سر تا سر جهان مواد مخدر مصرف می کنند که جوانان اصلی ترین قربانیان موادمخدر هستند. اکثر کشورها از این نظر در وضعیت مشابهی قرار دارند. جوانان به خاطر خصوصیات جوانی، آسیب پذیری زیادی دارند چون پویا و جستجوگر هستند. به هر جا سر می کشند کنجکاو و به دنبال همه چیز نو هستند و به سرعت جذب می شوند. جوانان آمادگی انجام هر کاری را دارند تا کنجکاوی و یا احساسات خود را ارضا نمایند. بخصوص زمانی که زمینه های انحراف و فساد برای جوانان فراهم شود و آنان را در لبه پرتگاه و آغاز سقوط قرار دهدلذا باید توجه کرد که انجام مداخله های لازم برای ایجاد نگرش صحیح در جوان باید از سنین پایین تر آغاز شود.ضمنا اعتیاد همانند بیماری های دیگر قابل درمان است. اولین قدم، تشخیص اعتیاد و سپس مداوای آن است و هدف این بررسی یافتن ریشه ها و دلایل گرایش به این مواد افیونی از سوی معتادان وغیرمعتادان و به ویژه درجوانان می باشد
روش بررسی
این مطالعه از نوع توصیفی و به روش مقطعی بود که بر روی 200 نفر معتاد و 200 نفر غیرمعتاد زیر 40 سال انجام گرفت و اطلاعات از طریق پرسشنامه از پیش طراحی شده شامل 8 سوال درباره اطلاعات دموگرافیک و29سوال درباره نگرش افراد درباره اعتیاد که باروش 5 قسمتی لیکرت مورد ارزیابی قرارمی گرفت جمع آوری گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که 5/59% معتادین بیکار و 5/86% از معتادین دارای تحصیلات ابتدایی بودند. 8/78% درصد از معتادین و 6/55 درصد از غیرمعتادین نقش اعتیاد اعضای خانواده به مواد مخدر را در گرایش به اعتیاد زیاد می دانستند. 5/82 درصد از معتادین و4/77 درصد از غیر معتادین نقش دوستان را درگرایش به اعتیاد زیادمی دانستند. رابطه بین نقش عدم توجه به گرایشات مذهبی وگرایش به اعتیاد از نظر آماری با005/0 p< معنی دار بود. رابطه آماری معنی داری نیز بین مشکلات اقتصادی و اختلافات زناشوئی درگرایش به اعتیاد وجود داشت (01/0p<- 007/0p=). بیش از 80% از معتادین، نقش دوستان، در دسترس بودن مواد مخدر، سیگار کشیدن، بیکاری، عدم قدرت نه گفتن به دیگران و ورزش نکردن را در گرایش به اعتیاد زیاد قلمداد کردند.
بحث: از آن جا که گرایش به اعتیاد با مشکلات اقتصادی و اختلافات زناشوئی رابطه آماری معنی داری دارد ایجادشغل مناسب برای جوانان وتوجه به مسائل آنلن نقش موثری درکاهش میزان اعتیاد خواهد داشت. پیشنهاد می شود برنامه های آموزشی جامع در مورد مصرف مواد مخدر و عوارض آن برای گروه های سنی و قشرهای مختلف تدوین شود و برنامه تغییر و اصلاح نگرش به شیوه عملی در برنامه های پیشگیری از اعتیاد تنظیم شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
40
لینک کوتاه:
magiran.com/p730945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!