مطالعه آزمایشگاهی الگوی جریان سه بعدی پیرامون آب شکن T شکل مستقر در قوس 90 درجه

پیام:
چکیده:
در این پژوهش به اندازه گیری آزمایشگاهی میدان جریان پیرامون قوس 90 درجه و قوس توام با آب شکن T شکل مستقر در زاویه 75 درجه پرداخته شده است. آزمایش ها در یک کانال آزمایشگاهی با شعاع انحنای ملایم انجام گرفت. در اندازه گیری میدان جریان از دستگاه سرعت سنج سه بعدی ADV استفاده گردید. برای این منظور الگوی سه بعدی متوسط زمانی سرعت در قوس 90 درجه بدون آب شکن و قوس توام با آب شکن برداشت شد. در قوس توام با آب شکن نیز دو حالت بستر صلب و بستر با چاله آب شستگی تعادل یافته جهت تشخیص تفاوت الگوی جریان در ابتدای آزمایش و پس از زمان تعادل آزمایش شد. مقایسه بین مقاطع مختلف طولی، عرضی و افقی در سه آزمایش ذکرشده، انجام و تفاوت الگوی جریان مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. گردابه ها و جریان های بازگشتی موجود در بالادست و پایین دست آب شکن و تغییرات به وجود آمده در جریان ثانویه از نکات مطرح شده در این مقاله می باشد. نتایج نشان داد که جریان های بازگشتی در بالادست و پایین دست آب شکن با بستر صلب و تعادل یافته شکل می گیرد و این جریان ها در پایین دست تا فاصله بیشتری از ساحل خارجی نسبت به بالادست تشکیل می شود. همچنین شروع جریان بازگشتی در پایین دست آب شکن در آب شکن با بستر صلب از 8 برابر طول آب شکن و برای بستر تعادل یافته از 3 برابر طول آب شکن دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
105
لینک کوتاه:
magiran.com/p736818 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!