عوامل مرتبط با بارداری ناخواسته در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی بابل 1385

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بارداری یکی از دوره های با اهمیت زندگی زنان می باشد و برخورد با پدیده بارداری و سازگاری با آن بسیار حائز اهمیت است. بارداری ناخواسته یکی از سخت ترین تجربه زندگی زنان باردار می باشد و در بسیاری از موارد پیامد آن به صورت سقطهای غیرقانونی، عفونتها و نهایتا مرگ مادر می باشد. از آنجاییکه جلوگیری جدی از بارداری های ناخواسته سیاست کیفی جمعیتی و عامل بهبود نسل می باشد، شناسایی بیشتر عوامل مرتبط با بارداری ناخواسته ضرورت می یابد.
روش بررسی
مطالعه حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی و به روش مقطعی بوده است که بر روی 200 زن باردار مراجعه کننده به مراکز مختلف بهداشتی درمانی شهر بابل (5-1384) انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه بوده است. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارSPSS و با استفاده از تست کای دو بوده است.
یافته ها
شیوع بارداری ناخواسته 23% بود. اکثر زنان با بارداری ناخواسته خانه دار (1/91)، شهرنشین(6/69%)، خود و همسرانشان دارای تحصیلات راهنمایی و دبیرستان (1/39%،50%) و در سنین 20-34 سال (80%) بودند. درصد بارداری ناخواسته در سنین 35 ≤ سال تقریبا سه برابر زنان با بارداری خواسته بوده است. بیشترین درصد زنان با بارداری ناخواسته شکم دوم و سوم (8/47%) بودند، در حالی که بیش از نیمی از زنان خواهان بارداری، شکم اول بودند (4/60). برخورداری از ارتباط خوب با همسردر بارداری ناخواسته کمتر از زنان خواهان بارداری بوده است (9/73% درمقابل 2/90%). کم سوادی و بیسوادی در زنان با بارداری ناخواسته (37% در مقابل7/22%) و سطوح تحصیلات بالا (دیپلم و بالاتر) در زنان خواهان بارداری (2/42% در مقابل 9/23%) بیشتر بوده است. بارداری ناخواسته در 7/16% از زنان ناشی از عدم استفاده از وسایل یا روش های پیشگیری از بارداری بوده است و در 3/83% آنان علی رغم استفاده از وسایل و روش های پیشگیری، بارداری رخ داده بود. بیش از نیمی از زنان با بارداری ناخواسته هنگام وقوع بارداری از روش های پیشگیری از بارداری با احتمال شکست بالا یعنی مقاربت منقطع استفاده نموده بودند (5/59%). بین متغیرهای سن، تعداد بارداری، تعداد زایمان، سطح سواد، وضعیت اقتصادی، شغل همسر، ارتباط با همسر و روش جلوگیری از بارداری با بارداری ناخواسته ارتباط آماری معنی داری وجود داشت (05/0>P).
نتیجه گیری
با توجه به هدف تولد فرزند سالم از مادر سالم ضرورت خدمات مشاوره ای قبل از بارداری برای شناسایی عوامل مرتبط با بارداری ناخواسته و پیشگیری از آن،ضرورت می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p738280 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!