بررسی رابطه ضریب هوشی با رویش زودهنگام دندان مولر اول دایمی در کودکان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عوامل ناشناخته موضعی و سیستمیک مؤثر بر رشد و تکامل دندان بسیارند. برخلاف تا خیر در رویش دندان، در مورد رویش زودهنگام مطالعات کمی انجام شده است. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط ضریب هوشی (IQ) با زمان رویش دندان مولر اول دایمی در کودکان می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی-تحلیلی دهان 652 کودک شامل 337 پسر و 315 دختر توسط یک دندانپزشک و به وسیله آینه پلاستیکی یک بار مصرف در زیر نور طبیعی معاینه شد و بر روی 44 نفر از این کودکان که معیارهای لازم را داشتند (22مورد و22شاهد با تعداد مساوی از دو جنس) آزمون هوش توسط روانشناسی که نسبت به این مطالعه Blind بود در شرایط استاندارد انجام گرفت. گروه «مورد» شامل کودکانی بود که همه یا قسمتی از حداقل یکی از دندانهای مولر اول دایمی آنها در سن کمتر از محدوده طبیعی رویش، در دهان رویت شود. گروه «شاهد» مشابه گروه «مورد» بودند ولی بدون رویش. هر کدام از گروه ها با آزمون t-test آنالیز شدند.
یافته ها
از نظر IQ بین دو جنس اختلاف آماری معنی دار نبود، همچنین بین گروه «مورد» و «شاهد» از نظر سن اختلاف آماری وجود نداشت. اما متوسط IQ در گروه «مورد» و «شاهد» به ترتیب حدود صد و سی و 119 نمره بود که به لحاظ آماری معنی دار بود. (01/ 0 p <) که گویای ضریب هوشی بالاتر کودکان با رویش زودهنگام نسبت به کودکان گروه شاهد است.
نتیجه گیری
کودکانی که دارای سلامت کامل می باشند اما دندان مولر اول دایمی آنها زودهنگام رویش می یابد، ضریب هوشی (IQ) بالاتری نسبت به همتایان خود دارند. (01/0 p<)
زبان:
فارسی
در صفحه:
60
لینک کوتاه:
magiran.com/p742142 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!