خصوصیات اپیدمیولوژیک بیماران مبتلا به تب مالت در شهرستان کلاله - استان گلستان- طی سالهای 86-1382

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بروسلوز، یکی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان است که به صورت حاد، تحت حاد یا مزمن، عارض می شود و مصرف شیر تازه آلوده غیر پاستوریزه و فرآورده های آن یکی از متداولترین شیوه های انتقال بیماری در کشورهای آندمیک است. دیگر فرآورده های مصرفی حیوانی به صورت خام یا به خوبی پخته نشده چون جگر، گوشت و خون خام از غذاهای مصرفی متداول در برخی کشورها بوده منبع اصلی عفونت را تشکیل می دهند. از آنجا که این بیماری یکی از زئونوزهای شایع در استان گلستان است این مطالعه به منظور بررسی خصوصیات اپیدمیولوژیک بیماران مبتلا به تب مالت در شهرستان کلاله واقع در استان گلستان طی سالهای86-1382 طراحی شد.
روش بررسی
این مطالعه به شیوه توصیفی –تحلیلی مقطعی بر روی افراد مبتلا به تب مالت در طی سالهای1382 تا 86 اجرا شد. در این مطالعه از داده های کلیه موارد محتمل و قطعی تب مالت که از مطب ها، آزمایشگاه ها، مراکز بهداشتی درمانی جمع آوری می شد و در مرکز بهداشت شهرستان وجود داشت، با استفاده از چک لیست داده ها جمع آوری شده و وارد SPSS شد سپس با آزمون کای دو داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مقدار P-value کمتر از5/0 به عنوان معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
تعداد کل بیماران محتمل و قطعی تب مالت گزارش شده در طی سالهای 1382 تا 86 برابر 218 نفر بوده است. بنابراین میزان بروز این بیماری در طول سالهای فوق به ترتیب برابر 2/47، 7/38، 1/20، 9/15 و 9/16 بوده است و این روند از لحاظ آماری معنی دار بود. 41 نفر از مبتلایان دامدار، 135 نفر مذکر، 88 نفر در گروه سنی 11 الی 20 سال و 126 نفر از مبتلایان تماس با دام را ذکر می نمودند. هر سه ارتباط مورد بررسی در این مطالعه (سن، جنس و تماس بادام با شغل مبتلایان به تب مالت) از لحاظ آماری معنی دار بود.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که میزان بروز این بیماری در سالهای اخیر در استان گلستان کاهش محسوسی داشته است. همچنین این بیماری شغلی با سن و جنس و تماس با دام ارتباط معنی داری دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p742516 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!