مقایسه دقت اندازه گیری طول کارکرد با استفاده از سه روش گوناگون

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از مهمترین مراحل در انجام درمان ریشه تعیین طول دقیق کانال می باشد. وسایل و روش های گوناگونی بدین منظور معرفی شده اند که از این میان می توان به دستگاه های اپکس یاب الکترونیکی و سیستم های مختلف رادیوگرافی اشاره نمود. این مطالعه با هدف بررسی دقت سیستم الکترونیکی (EAL=و(Electronic Apex Locator مقایسه دو روش استفاده از فیلم رادیوگرافی (RF=(Radiographic Film و سیستم دیجیتالی (DR=(Digital Radiography از نوع Radiovisiography (RVG) در تعیین طول کارکرد انجام گرفت.

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی از قطعات فک سه جسد انسان شامل 36 دندان استفاده شده، در مجموع تحقیق بر روی 38 کانال انجام گرفت. ابتدا فایل در کانال ها قرار داده شد تا بوق ممتد ازEAL شنیده شود سپس فایل در پالپ چمبربا چسب سیانوآکریلات ثابت گردید. آنگاه تصاویر با دو روش رادیوگرافی معمولی و دیجیتالی تهیه شدند. جهت مقایسه دقت تعیین طول کارکرد با سیستم الکترونیکی و دو روش رادیوگرافی و همچنین تعیین محل اپکس اناتومیک (AA=Anatomic Apex)، پس از سایش نوک ریشه ها از مشاهده مستقیم بوسیله استریومیکروسکوپ به عنوان gold standard استفاده گردید. جهت بررسی ضریب توافق از روش آماری observed correlation coefficient و همچنین جهت بررسی معنی دار بودن آن از نظر آماری از ضریب همبستگی اسپیرمن (spearman nonparametric correlation coefficient استفاده شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که دقت دستگاه Root ZX در حالت 5/0± میلی متر قابل قبول و به میزان 100% بود. میزان توافق مشاهده بین CR با DR، DR با EAL، RF باEAL، به ترتیب 6/73، 2/55، 6/52 بود. ضریب همبستگی Spearman بین RF با DR، DR با EAL، RF باEAL تفاوت معنی دار آماری را نشان می داد (05/0P<).

نتیجه گیری

نتایج نشان دادند که می توان از Root ZX به عنوان وسیله قابل اعتمادی جهت تعیین طول کارکرد استفاده نمود. همچنین، می توان از DR به جای RF استفاده نمود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p743774 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!