بررسی نگرش دانشجویان تخصصی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد امتحانات Objective Structured Clinical Examinations (OSCE) در سال تحصیلی 89-1388

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آزمون OSCE (Objective Structured Clinical Examination) روش مناسبی برای ارزیابی مهارت های بالینی دانشجویان است. ولی به نظر می رسد در مورد نحوه اجرای آن دستورالعمل استانداردی وجود ندارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی نگرش دانشجویان تخصصی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی نسبت به ارزشیابی به روش OSCE در سال تحصیلی 89-1388 می باشد.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی، از تمامی دانشجویان تخصصی سال اول تا چهارم و یا بیشتر (در رشته جراحی فک و صورت) دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی در سال تحصیلی 89-1388 (87 نفر) خواسته شد تا به دو پرسشنامه (یکی قبل و یکی بعد از آزمون OSCE) پاسخ دهند. هر یک از پرسشنامه ها شامل هشت پرسش پنج گزینه ای بودند. پرسشنامه ها شامل سؤالات عمومی در خصوصOSCE و نیز سؤالات مختص آزمون مورخ اسفند 1388 بودند. پس از پایان آزمون، پرسشنامه ها از بخش های مربوطه جمع آوری شده، داده ها جهت آنالیز وارد نرم افزار SPSS شدند.
یافته ها
نگرش دانشجویان تخصصی نسبت به روش OSCE در مجموع مثبت بود که البته در گروه های مختلف آموزشی قبل و بعد از برگزاری آزمون با هم به طور معنی داری متفاوت بود (05/0P<). اکثر دانشجویان با سؤالات کتبی در این روش موافق بودند (4/44%). همچنین بیشتر دانشجویان این روش را اضطراب زا دانستند که البته در این باره نظرات آنها قبل و بعد از آزمون تفاوت معناداری با هم نشان نداد.
نتیجه گیری
استاندارد نبودن آزمون و افزایش تنش دانشجویان در ارزشیابی به روش OSCE می تواند بر نظر آنها در مورد ادامه این روش، تاثیرگذار باشد. بنابراین، با توجه به موفقیت روش OSCE در سطح جهانی، باید تمهیداتی اندیشیده شود تا کیفیت آن در سطح مطلوبی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
88
لینک کوتاه:
magiran.com/p743777 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!