طراحی نرم افزار کامپیوتری جهت انتخاب شکل سیم های پره فرم ارتودنسی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
بدست آوردن یک قوس دندانی که در عین زیبایی، فانکشنال باشد و از ثبات لازم برخوردار باشد، برای مدت های طولانی، از مهمترین هدف های رشته ارتودنسی بوده است. هدف از مطالعه حاضر آن است که یک نرم افزار کامپیوتری جهت بررسی شکل انواع آرچ وایرهای پره فرم و انتخاب بهترین شکل متناسب با قوس دندانی هر بیمار طراحی گردد.
مواد و روش ها
در مطالعه تشخیصی حاضر، یک نرم افزار با زبان Visual Basic طراحی گردید. 100 کست فک بالا و پایین اسکن شدند و پس از تعیین نقاط باکال میانی دندان ها روی کست ها، فرم قوس به کمک فرمول ریاضی درجه شش به دست آمد. آرچ وایرهای پره فرم Niti پس از اسکن توسط نرم افزار بررسی و منحنی مربوط به هر کدام در نرم افزار ذخیره گردید. نرم افزار قادر بود ضمن تعیین قوس اپتیموم هر کست، مناسب ترین آرچ وایر را با نزدیکترین تطابق شکل با قوس دندانی انتخاب کند. جهت ارزیابی دقت نرم افزار در انتخاب سیم پری فرم Niti شکل سیم انتخاب شده توسط نرم افزار با نظر اجمالی 7 ارتودنتیست با آزمون آماری کاپا مورد مقایسه قرار گرفته، روایی و پایایی نرم افزار با استفاده از آزمون ICC و one sample test و شاخص دالبرگ محاسبه شد.
یافته ها
میانگین خطای نرم افزار در اندازه گیری فواصل در حد mm 1/0 و به صورت بزرگ نمایی بود. از نظر آماری اختلافی بین دو اپراتور در اندازه گیری در حد 05/0 میلی متر وجود داشت. ضریب توافق (کاپا) بین افراد مورد استفاده به عنوان استاندارد طلایی در بیشترین حالت 429/0 بود. ضریب توافق بین انتخاب اول نرم افزار و استاندارد طلایی 413/0 بود (64% در کست های فک بالا و 59% در کست های فک پایین مشابه بود). ضریب توافق بین انتخاب اول یا دوم نرم افزار و استاندارد طلایی 91% بود (94% در کست های فک بالا و پایین مشابه بود).
نتیجه گیری
دقت، پایایی و روایی نرم افزار از لحاظ بالینی با حد خطایی معادل 1/0 میلی متر قابل قبول بود. با در نظر گرفتن انتخاب اول یا دوم نرم افزار به عنوان انتخاب معتبر، نشان داده شد که نرم افزار در اغلب موارد نتایجی مشابه با استاندارد طلایی دارد و می تواند از لحاظ بالینی جهت تعیین آرک وایر مناسب بیمار مورد استفاده قرار گیرد. نرم افزار علاوه بر قابلیت به کارگیری و نصب ساده ابزار مناسبی جهت انتخاب مناسب ترین شکل سیم های پیش ساخته Niti برای هر بیمار می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
95
لینک کوتاه:
magiran.com/p743779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!