علل زمینه ای نارسایی حاد کلیه در کودکان بستری شده در بیمارستان ابوذر اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه
نارسائی حاد کلیه (ARF) برحسب تعریف به کاهش سریع عملکرد کلیه که منجربه احتباس مواد ازته و اختلال بیوشیمی خون می شود اتلاق می گردد. علل مسبب آن ممکن است پیش کلیوی، داخل کلیوی یا پس کلیوی باشند. هدف از این مطالعه بررسی علل ARF در کودکان بستری شده در بخش نفرولوژی بیمارستان کودکان ابوذر اهواز که مرکز ارجاع بیماران کلیوی در جنوب غرب کشوراست بود.
بیماران و
روش کار
ما پرونده بیمارانی ر اکه با تشخیص ARF طی سه سال (1385-1382) در آن مرکز تحت درمان قرار گرفته بودندرا بررسی کردیم. در صورتی که کراتی نین سرم بیمار به طور ناگهانی افزایشی به میزان دو برابر میزان قبلی پیدا کرده بود ومعمولا (ولی نه همیشه) با اولیگوری همراه و سایر اطلاعات به دست آمده نیز با آن سازگار بود، به عنوان ARF در نظر گرفته می شد. در صورت مشاهده شواهد بیماری مزمن کلیه نیز از مطالعه خارج می شد. سپس با استفاده از اطلاعات موجود بیماری های زمینه ای در سه دسته: پیش کلیوی، کلیوی و پس کلیوی طبقه بندی می شدند..
نتایج
درمجموع 113 نفر معیار های ARF داشتند که 77(68%) نفر پسر و (32%)36 نفر دختر بودند (M/F:2.2). میانه سنی آنان 6.8 سال (از 10روز تا 15سال) بود ولی بیشتر آنان در گروه سنی 10-5 سال(5/34%) قرار داشتند. شایعترین علل زمینه ای ARF مشکلات داخل کلیوی (4/74%) و سپس علل پیش کلیوی(6/18%) و پس کلیوی (7%) بودند. شایع ترین علت منجر به ARF نیز، ابتلا به گلومرولونفریت حاد بعد از عفونت استرپتوکوکی بود.
نتیجه گیری
علل زمینه ای نارسائی حاد درمنطقه ما با نقاط دیگر متفاوت است. شایع ترین علت بروز نارسائی حاد کلیه در کودکان ما گلومرولونفریت حاد متعاقب عفونت استرپتوککی و گزش عقرب گادیم و کم آبی شدید ناشی از اسهال است. بنابراین، در اکثر موارد می توان با ارتقاء شرایط بهداشتی، درمان سریع عفونت ها و شروع زود هنگام مایع درمانی خوراکی و یا تزریقی کم آبی از وقوع آسیب حاد کلیه کاست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
213
لینک کوتاه:
magiran.com/p746628 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!