بررسی فراوانی مرگ ومیر کوتاه مدت در بیماران مبتلا به تاکی آریتمی فوق بطنی زودرس به دنبال سکته حاد قلبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عملکرد بطن چپ، شدت ضایعات عروق کرونری و وجود آریتمی های بطنی به عنوان عوامل اصلی تاثیر گذار در بقاء بیماران بعد از سکته حاد قلبی شناخته شده اند. در این مطالعه فراوانی مرگ ومیر کوتاه مدت یک ماهه در میان بیماران با بروز زودرس (کمتر از 72 ساعت) آریتمی فوق بطنی (عارضه شایع سکته حاد قلبی) مورد ارزیابی قرار می گیرد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی آینده نگر 315 بیمار با حمله حاد سکته قلبی با بالا رفتن قطعه ST برای بار اول مورد ارزیابی قرار گرفته اند. سن، جنس، فاکتورهای خطر و نوع آریتمی فوق بطنی در 72 ساعت اول از پرونده های پزشکی جمع آوری شد. بیماران به مدت یک ماه کامل پی گیری شدند. بروز موارد مرگ ناگهانی قلبی و یا حملات قلبی منجر به فوت استخراج شده و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت.
یافته ها
از 300 بیمار، 208 نفر (3/69 درصد) دارای یک تاکی آریتمی با 1/8 درصد مرگ و میر و 78 نفر (26 درصد) دارای دو تاکی آریتمی با 8/12 درصد مرگ ومیر و 11 نفر (7/3 درصد) دارای سه تاکی آریتمی با 45 درصد مرگ و میر یک ماهه بودند. مرگ ومیر در بین بیماران با و بدون تاکی کاردی دهلیزی به ترتیب 36 درصد و 4/9 درصد بود)05/0(P مرگ ومیر در بین بیماران با و بدون ضربان زودرس دهلیزی به ترتیب 8 درصد و 14 درصد بود)05/0.(P> مرگ ومیر در بین بیماران با و بدون تاکی کاردی سینوسی به ترتیب 15 درصد و 5 درصد بود)05/0(P
زبان:
فارسی
در صفحه:
247
لینک کوتاه:
magiran.com/p746638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!