تاملی فقهی حقوقی در قرارداد بیع متقابل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

صنعت نفت ایران برای توسعه، نیاز به سرمایه گذاری دارد. گرچه با قیمت های بالای نفت در شرایط کنونی بخشی از این منابع مالی از فروش نفت قابل تاممین اسات، اماا باه هار اا ، اسااافادا از ساارمایه گااذاری خااار ی بااه منجااور ااذژ تونولااو ی و تهااریع برنامااه هااای سرمایه گذاری نیز ضروری به نجر می رسد. طی یک دهه اخیر، ایران تلاش کردا است کاه باا معرفی قراردادهای بیع ماقابل، بخشی از سرمایه مورد نیاز و تونولو ی مناسا را باه خادمت صنعت نفت بگیرد. موضوع معاملاه در قارارداد ب یاع ماقابال، تیزیازاد، دانای فنای و فاراه آوردن تهزیلاتی برای تولید در کشور واردکنندا است. طار هاای معاملاه در ایان قارارداد، توافق می کنند تا فروشاندا ماعاقااا محصاولاتی را کاه باه وسایله ایان تهازیلاد تولیاد شادا، خریداری و هزینه های خود را مهازلک نماید. اوصا قارارداد بیاع ماقابال راارتناد از : رقاد بودن، لازم بودن، منیز باودن، معاوب باودن، ارتااان باین کالاهاا و تیزیازاد صاادراتی باا کالاهای بازخرید شدا و بلند مدد بودن. مزمارین مهمله در معااملاد بیاع ماقابال، توصای ماهیت قوقی قراردادی است که در این زمینه منعقد می شود. بیع ماقابل با نزادهاای قاوقی همچون بیع، معاوضه، شرکت، عاله، مضاربه، ا ارا به شرن تملیک و صلح تشاابزاتی دارد . اما فی الواقع بیع ماقابل، هیچیک از این نزادها نیهت. ایان پاووهی باه بررسای فقزای قاوقیماهیت قرارداد بیع ماقابل پرداخاه و می کوشد مشروریت این قرارداد بین المللای را از دیادگاا فقه پویای اسلام و قوق ایران به اثااد برساند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p749060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!