میزان و مصادیق موفقیت تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی اعزام شده به خارج

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف این پژوهش ارزیابی میزان و مصادیق موفقیت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن در دانشجویان بورسیه ایرانی اعزام به خارج از کشور در رشته های علوم پزشکی بود.
روش کار
در این مطالعه مقطعی با بهره گیری از پرسشنامه خودایفاء نظرات دانش آموختگان اعزامی طی سال های 1376 تا 1382 و اساتید راهنمای ایشان در خارج از کشور مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین اطلاعات پایه این دانشجویان از دفتر اداره بورس وزارت اخذ شد.
یافته ها
دانشجویان در کل خود را تقریبا موفق دانسته ولی معتقد بودند که تجربه فعلی می توانست میزان موفقیت ایشان در تحصیل را افزایش دهد. حدود 10% دانشجویان از دیدگاه اساتید راهنما در مقایسه با سایرین در سطح پایین تر از متوسط بودند. مهم ترین مصادیق بیان شده برای موفقیت آشنایی با تکنیک ها، مباحث و دستاوردهای علمی روز در رشته تحصیلی و آشنایی با موضوعات علمی مرتبط با رشته تخصصی و شرکت در دوره های آموزشی بیان شدند. همچنین پشتکار و همت فردی و شرایط و امکانات دپارتمان و دانشگاه محل تحصیل اصلی ترین عوامل مؤثر در موفقیت تحصیلی عنوان شدند. اساتید راهنما، دانشجویان ایرانی خود را در حیطه های رعایت اصول اخلاقی، درک و انتقال فکری و قابل اعتماد بودن، موفق ولی در مهارت های نوشتاری و ارتباط کلامی به زبان انگلیسی و توانایی رهبری ضعیف تر می دانستند.
نتیجه گیری
اگرچه در مجموع دانشجویان و اساتید راهنما نظر مثبتی در مورد موفقیت تحصیلی داشتند ولی به نظر می رسد توجه خاص به بعضی حیطه ها همچون مهارت های زبان انگلیسی و مدیریت تحقیق می تواند این موفقیت را افزایش دهد. همچنین ضرورت طراحی شاخص های عینی تری برای سنجش موفقیت تحصیلی دانشجویان بارز بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p750620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!