بررسی آلودگی های ناشی از پمپ بنزین های سطح شهر تهران بر روی آب های سطیح اطراف پمپ بنزین ها

چکیده:
یکی از مطالب مورد بررسی در دنیا در حال حاضر بررسی آلودگی ناشی از منابع آلاینده غیرنقطه ای است. یکی از این منابع پمپ بنزین ها هستند که آلودگی ناشی از آن ها می تواند بر محیط زیست اطراف پمپ بنزین ها خصوصا هنگام بارندگی تاثیر بگذارد. در این تحقیق وضعیت پمپ بنزین های شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت و پس از تعیین تعداد پمپ بنزین های سطح شهر تهران بر روی نقشه جغرافیایی، برای بررسی میزان آلودگی ناشی از این پمپ بنزین ها بر محیط زیست اطراف خصوصا منابع آب سطحی از تعداد 104 پمپ بنزین، تعداد 9 جایگاه دو جایگاه 139و106درشمال شهر تهران، دوجایگاه 13و23درغرب شهرتهران، دوجایگاه 124و154درشرق شهرتهران، دوجایگاه 145و163درمرکزشهرتهران و جایگاه 16درجنوب شهرتهران به عنوان نمونه جهت نمونه برداری انتخاب شدند و آزمایش های pH، هدایت الکتریکی، مواد جامد معلق، اکسیژن مورد نیاز شیمیایی و هیدروکربن های نفتی در سه دوره زمانی مهر، آذر و اسفند 84 بر روی نمونه های آب برداشته شده از 9 جایگاه انتخابی صورت گرفت. پس از بررسی داده های حاصل از آزمایش های جایگاه های مختلف مشخص گردید که جوی های آب اطراف جایگاه ها دارای آلودگی بوده و میزان اکسیژن مورد نیاز شیمیایی در این ایستگاه ها بین 110 تا mg/lit 1140 و میزان مواد جامد معلق آن ها بین 100 تا mg/lit 800 متغیر بوده که ناشی از شستشوی پمپ بنزین ها می باشد و میزان آلودگی در جایگاه هایی که به طور مرتب شستشو نمی شوند به مراتب بیشتر است. همچنین نتایج مربوط به آزمایش های هیدروکربن های نفتی (TPH) مقادیر بالایی از آلودگی هیدروکربنی را در جوی های اطراف جایگاه ها خصوصا در جایگاه هایی که جریان آب موجود در جوی آن ها کم یا ساکن می باشد نشان می دهد. بیشترین میزان آلودگی در بین سه دوره نمونه برداری مربوط به نمونه برداری آذر ماه (فصل بارندگی) است. با توجه به تحقیق انجام شده مشخص می گردد که جایگاه های سوخت رسانی نقش موثری در آلوده کردن منابع آب اطراف پمپ بنزین ها و ورود ترکیبات هیدروکربنی به آن ها را دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
387
لینک کوتاه:
magiran.com/p752223 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!