اثر برنامه ی آموزشی جامعه محور پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر بر کاهش رفتارهای پر خطر

پیام:
چکیده:
مقدمه
چیره شدن بر مشکلات اجتماعی نیازمند رویکردهای مشارکتی است. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر برنامه آموزشی پیشگیری جامعه محور از سوء مصرف مواد مخدر بر کاهش رفتارهای پر خطر انجام شد.
روش بررسی
مطالعه حاضر مداخله ای- اجتماعی و مبتنی بر جامعه است. با استفاده از مدل «رویکرد برنامه ریزی شده به سلامت جامعه»، گروه همیار سلامت روستای وزگ شهرستان بویر احمد با شرکت نمایندگان مردم، سازمان های متولی سلامت و پژوهشگران تشکیل شد. با انجام نیازسنجی و اولویت بندی مشکلات سلامت، سوء مصرف مواد مخدر، مشکل اولویت دار روستا شناخته شد. با روش نمونه گیری تمام شماری اعضای بالای 10 سال خانوارها مورد پرسشگری قرار گرفتند. با برگزاری کارگاه های آموزشی در مسجد روستا و تهیه و توزیع جزوات و پمفلت ها و آموزش های چهره به چهره توسط اعضای همیار سلامت، مفاد برنامه، آموزش داده شد و پیگیری لازم به مدت 6 ماه به عمل آمد. بعد از این مدت مجددا پرسشگری انجام شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS و آمار توصیفی و آزمون های آماری مجذور کای و تی تجزیه و تحلیل شد.
نتایج
میانگین نمره عوامل و رفتارهای پرخطر مرتبط با سوء مصرف مواد مخدر قبل از اجرای برنامه آموزشی05/2±8/26 و بعد از اجرای برنامه آموزشی3/2±2/25 بود(008/0=P). میانگین نمره وضعیت سلامت روانی قبل از برنامه آموزشی 8/5±2/26 و بعد از برنامه آموزشی به 7 /5±4/26 افزایش یافت(4/0p=). فراوانی بسیاری از رفتارهای منفی مرتبط با سوء مصرف مواد بعد از اجرای برنامه آموزشی کاهش و رفتارهای مثبت افزایش داشت.
نتیجه گیری
برنامه های آموزشی جامعه محور با ایجاد بستر مناسب برای جلب مشارکت مردم می تواند الگویی جهت پیشگیری از سوء مصرف مواد مخدر و کاهش رفتارهای پر خطر مرتبط و در نتیجه کاهش هزینه ها و عوارض ناشی از این معضل گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
191
لینک کوتاه:
magiran.com/p753150 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!