ارزیابی اثرات زیست محیطی محل دفن پسماند شهری شهرستان اندیمشک

پیام:
چکیده:
با توجه به توسعه بی رویه و غیر اصولی شهر ها، فقدان الگوی صحیح مصرف و رشد روزافزون تولید پسماندها و همچنین مشکلات و نارسایی های سیستم مدیریت پسماندها، در حال حاضر منطقی ترین و کم هزینه ترین روش برای دفع پسماندهای شهری، دفن بهداشتی می باشد. این در حالی است که اصول و معیارهای مهندسی و زیست محیطی در مورد دفن پسماندها در بسیاری از محل های دفن رعایت نمی شود و روش دفن، اغلب به صورت غیر اصولی و غیر بهداشتی است. از این رو ایجاد مخاطرات زیست محیطی غیر قابل انتظار نیست.
در این تحقیق محدوده مطالعاتی، بخش حومه(مرکزی) شهرستان اندیمشک در نظر گرفته شد. ابتدا با انجام مطالعات کتابخانه ای و میدانی، شناختی واقعی از محیط زیست منطقه کسب شد. سپس با توجه به اطلاعات به دست آمده از مطالعات و مصاحبه با متخصصان و بررسی عکس های توپوگرافی محل های مناسب برای دفن انتخاب شد که گزینه اول در شمال شرق شهرستان اندیمشک در جاده سد دز(محل دفن موجود) و گزینه دوم در شمال غرب شهرستان اندیمشک در منطقه دوکوهه قرار دارد(محل پیشنهادی). سپس مطالعات EIA برای گزینه های پیشنهادی و توسعه محل دفن موجود انجام گرفت. پس از شناسایی وضعیت موجود محیط زیست منطقه هر گزینه و شناسایی فعالیت های مرتبط با مراحل ساخت و ساز و بهره برداری محل دفن بهداشتی زباله، برای تعیین آثار مثبت و منفی فعالیت ها بر محیط زیست از روش ارزیابیWestman 1985 استفاده گردید. سپس نتایج ماتریس ها به وسیله نرم افزار EXCEL مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
نتایج ارزیابی دو سایت نشان داد که محل دفن موجود از لحاظ مکان یابی کاملا نامناسب می باشد و همچنین امکان توسعه نیز ندارد، بنابراین گزینه پیشنهادی به دلیل مناسب بودن موقعیت و نداشتن اثرات منفی مهم و راهبردی، در هر چهار محیط مورد بررسی، نسبت به محل دفن موجود از شرایط بهتری برخوردار می باشد. با این حال نتایج حاصل از ماتریس ارزیابی آثار محیط زیستی بیانگر این مسئله است که فعالیت های خاک برداری، خاک ریزی و تسطیح بیشترین اثر منفی را در مرحله ساخت و ساز دارد. همچنین حمل و نقل زباله و گودبرداری در مرحله بهره برداری از مهم ترین پیامدهای محیط زیستی منطقه است که باعث آلودگی و پیامدهای بعدی آن می شود.
لذا برای کنترل و حذف آثار زیان بار ناشی از دفن زباله، اعمال اقدامات مدیریت محیط زیست با اولویت احداث تاسیسات کنترل گاز و کنترل و تصفیه شیرابه به منظورکاهش اثرات ناسازگار توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
503
لینک کوتاه:
magiran.com/p753268 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!