دهکده آرامش تدوین ضوابط و طراحی

نمونه موردی: پارک چیتگر تهران
چکیده:
زمینه و هدف
فقدان یک فضای شهری که بتواند همزمان پاسخ گوی نیاز روحی و جسمی افراد جامعه به دور از هیاهو و آشفتگی های شهری باشد، ذهن را به این سو جهت می دهد که در پی راهکاری برای رفع این نیازها باشیم. در این راستا، مجموعه دهکده آرامش پاسخ گوی تمامی اقشار جامعه برای درمان، استراحت موقت و دور بودن از تنش ها و آلودگی های شهری برای شهر نشینان است و هدف از طراحی و احداث آن به طور کل مداوای روحی وجسمی کلیه افراد جامعه با موقعیت های خاص ودر شرایط متفاوت می باشد.
هدف کلی از این تحقیق، تجزیه و تحلیل و ارایه طرح مناسب به منظور طراحی و ساخت دهکده آرامش در پارک جنگلی چیتگر واقع در منطقه 22 شهرداری شهر تهران است که براساس تجربیات علمی در این زمینه و همچنین پیش فرض های اولیه که دور شدن افراد مبتلا به مشکلات گوناگون جسمی و روحی ناشی از زندگی شهرنشینی و نا هنجاری ها و آلودگی های حاصل از آن می باشد، بوده است.
روش بررسی
جهت پیشبرد تحقیق حاضر سعی شده است تا از کلیه امکانات موجود در سایت مورد نظر و با استفاده از روش های مناسب و اصولی در این خصوص استفاده شود. این راهبردها عباتند از، روش پژوهشی- کاربردی و همچنین روش کتابخانه ای و میدانی شامل استفاده از نتایج تحقیقات بنیادی انجام گرفته موردی، گردآوری اطلاعات مرتبط با طرح از طریق منابع علمی موجود در کتابخانه ها و اینترنت و بازدید از منطقه، تهیه عکس و فیلم و نقشه ها می باشد.
یافته ها
سایت مورد نظر جهت طراحی و احداث دهکده آرامش، به همراه کلیه امکانات موجود در آن، به مساحت تقریبی40 هکتار می باشد که در فاز غربی پارک جنگلی چیتگر در 5 کیلومتری غرب شهر تهران واقع شده و به دلیل برخورداری از موقعیت نیمه کوهستانی و جنگلی و با توجه به وسعت منطقه و دوری آن از کلانشهر تهران به عنوان مکانی مناسب به منظور طراحی و بررسی امکان ساخت مجموعه دهکده آرامش انتخاب گردیده است.
نتیجه گیری
در این راستا، در طراحی این مجموعه بر پایه اصول و ضوابط علمی موجود و جهت طراحی فضاهای مورد نیاز در این چنین مجموعه ها و همچنین با الگو برداری از نمونه های مشابه موجود در جهان، طرح های اولیه ای صرفا جهت آشنایی با فضاهای پیشنهادی توسعه داده شده است.
در نهایت نیز دستیابی به الگوی مناسب به منظور ساخت و توسعه دهکده های آرامش در جوار دیگر شهرهای کشور، از اهداف و نتایج تحقیق حاضر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
605
لینک کوتاه:
magiran.com/p753277 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!