علفکش های زیستی: ابزاری بوم سازگار برای مدیریت علف های هرز

چکیده:
در میان عوامل موثر بر کاهش محصول گیاهان زراعی، علف های هرز جایگاه ویژه ای دارند. پتانسیل خسارت زایی علف-های هرز به عواملی مانند تراکم، وفور نسبی، محل رویش،زمان سبز شدن نسبت به گیاه زراعی، سرعت رشد اولیه و توان بالقوه آن ها در اشغال زمین بستگی دارد. لزوم صرف وقت و هزینه زیاد در کنترل مکانیکی و دستی (وجین) علف های هرز موجب رویکرد کشاورزان به کاربرد علفکش های شیمیایی یا کشت گیاهانی که علف هرز کمی دارند ولی محصول کمتری تولید می کنند، شده است. اما استفاده از علفکش های شیمیایی در مدیریت علف های هرز مزارع کشاورزی به دلیل اثرات مخرب زیست محیطی بویژه در آلودگی آب های زیر زمینی و سطحی مورد سوال قرار دارد، آن ها همچنین باعث خسارات شدیدی مانند ایجاد مقاومت در جمعیت علف های هرز نسبت به علفکش ها، کاهش کیفیت آب و خاک، باقی ماندن بقایای علفکش در محیط و بروز خساراتی بر موجودات غیر هدف می شوند. در نتیجه، رویکرد به استفاده از مدیریت تلفیقی علف های هرز به منظور کاهش اثرات مخرب علفکش های شیمیایی در اولویت بخش های تحقیقات و اجرا قرار گرفته است. در این خصوص استفاده از روش های بیولوژیک(استفاده سنجیده از دشمنان طبیعی برای جلوگیری از رشد یا کاهش جمعیت گونه های علف هرز) همراه با روش های غیر شیمیایی از قبیل وجین، خاک ورزی، آیش و تناوب زراعی ره آوردهای ارزنده ای در بخش کشاورزی داشته است. علفکش های زیستی از جمله علفکش های قارچی منافع بسیاری برای بوم نظام های زراعی ما دارند. آن ها برای علف های هرز هدف به طور اختصاصی عمل می کنند و منجر به خسارات کمتری نسبت به علفکش های شیمیایی می شوند.
کاربرد مناسب علفکش های زیستی کارآمد، ضمن کاهش مصرف مقدار علفکش های شیمیایی می تواند به تدریج به عنوان یک روش جایگزین در کنترل علف های هرز، در جهت حفظ محیط زیست و پایداری تولید در اکوسیستم های کشاورزی ایفای نقش نماید. تحقق این مهم مستلزم انجام تحقیقات بیشتر در زمینه مواد زیستی از جمله علفکش های زیستی است تا بتواند آینده روشنی را برای کاربرد بهتر این مواد در مدیریت تلفیقی کنترل علفهای هرز و جایگزینی این مواد به جای علفکش های شیمیایی در پی داشته باشد. این مقاله به مرور نقش، اهمیت و چگونگی استفاده از علف کش های زیستی به عنوان ابزاری بوم سازگار در مدیریت علف های هرز پرداخته است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
36
لینک کوتاه:
magiran.com/p759543 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!