ارزیابی اپیدمیولوژیک ژن های ویرولانس hly، cnf-1، sfa، pap درسویه های اشریشیا کلی جدا شده از کودکان مبتلا به عفونت مجاری ادراری

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
عفونت دستگاه ادراری ناشی از اشریشیاکلی یکی از شایع ترین بیماری ها در کودکان است. چهار ژن ویرولانس pap، cnf-1، hly و sfa در این ارگانیسم عامل مهمی در پاتوژنیسیته و به ویژه اتصال به سلول های اپی تلیال هستند. این مطالعه برای ارزیابی چهارژن ویرولانس در سویه های اشریشیاکلی جداشده از نمونه های ادراری کودکان مبتلا به عفونت ادراری و همچنین در راستای برقراری ارتباط آنها با شواهد بالینی انجام گرفت.
روش بررسی
سویه های اشریشیاکلی از نمونه ادرار کودکان مبتلا به عفونت های ادراری مراجعه کننده به بیمارستان مطهری جهرم (مرداد 1384 الی مرداد 1385) جداشد، و با تست های افتراقی شناسایی گردید. سویه ها از نظر وجود ژن های pap، cnf-1، hly و sfa، با روش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR)، ارزیابی شدند.
یافته ها
در مجموع 96 سویه اشریشیاکلی از نمونه های ادرار 101 کودک 1 ماهه تا 14 ساله، با میانگین سنی 26.9±21.8 ماه، جدا شد. تشخیص افتراقی بیماری بالینی در 46 مورد (%47.9) سیستیت و در 50 مورد (%52.1) پیلونفریت بود. درصد شیوع ژن های hly، sfa، pap و cnf-1 به ترتیب در میان سویه ها (n=26)%27.1، (n=14)%14.6، (n=13)%13.5 و (n=22)%22.9 بود. 32 نمونه (%33.3) برای حداقل یکی از ژن ها و 6 نمونه (%6.3) برای تمامی چهار ژن مثبت بودند. شایع ترین ژن ها در گروه سنی بالای 36 ماه ژن های pap و sfa بودند اما در سنین زیر 48 ماه hly شیوع بیشتری داشت (P<0.05). ژن cnf-1 به طور قابل ملاحظه ای در تعدادی از بیماران، که در سونوگرافی یافته های غیرطبیعی کلیوی داشتند، متداول تر بود (P=0.049).
نتیجه گیری
شیوع ژن ها، ویرولانس pap، cnf-1، hly و sfa مشابه سایر بررسی ها است. به دلیل شیوع بیشتر موارد پیلونفریت در ارتباط با ارگانیسم های حامل این ژن ها، تشخیص سریع آنها در نمونه های ادرار ممکن است ما را در تشخیص زود هنگام پیلونفریت احتمالی و تسریع در مدیریت درمانی کمک نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
31
لینک کوتاه:
magiran.com/p761876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!