فرایند جداسازی دو ژن S rRNA و wsp باکتری داخل سلولی Wolbachia pipientis در پشه خاکی فلبوتوموس پاپاتاسی ناقل بیماری لیشمانیوز جلدی نوع روستائی ایران

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
باکتری داخل سلولی Wolbachia pipientis از جمله باکتری های ریکتزیایی است. ژن این باکتری در حشرات به صورت مادرزادی به ارث می رسد و می تواند عامل ایجاد ناسازگاری های سیتوپلاسمی باشد. این باکتری به طور بالقوه می تواند در دستکاری های ژنتیکی جمعیت و کنترل ناقلین برخی بیماری ها مفید باشد. در این مطالعه W. pipientis با استفاده از روشPCR در پشه خاکی گونه فلبوتوموس پاپاتاسی، ناقل بیماری لیشمانیوز جلدی نوع روستایی ایران، ردیابی و مشخص شد. برای این منظور از ژن (RNAریبوزومی (16 s rDNA و ژن پروتئین سطحی ولباکیا (wsp gene) استفاده گردید.
روش بررسی
برای تشخیص و ردیابی باکتری W. pipientis از ژن RNAریبوزومی(16 s rDNA) و ژن پروتئین سطحی ولباکیا (wsp gene) استفاده شد. با استفاده از روش PCR، از دو جفت پرایمر اختصاصی (wsp 691R/81F) و (16S 994R/99F) استفاده گردید. توالی های بدست آمده با نرم افزار Sequencher TM v.3.1 ویراستاری و مقایسه شدند. جهت مشخص کردن هاپلوتایپ های W. pipientis و آنالیز و ترسیم درخت فیلوژنتیکی آن از نرم افزار PAUP) Phylogenetic Analysis Using Parsimony) استفاده شد.
یافته ها
از 165 عدد پشه خاکی فلبوتوموس پاپاتاسی، قطعه ژنی wsp در (%75.2) 124 و قطعه ژنی 16srDNA در (%74.5) 123، پشه خاکی تکثیر و تعیین توالی شد. برای هر ژن فقط یک هاپلوتایپ منفرد یافت شد.
نتیجه گیری
استفاده از یک سویه ژنتیکی تعریف شده برای W. pipientis در استفاده از ترانسژن ها، امکان انتقالLeishmania major را توسط پشه خاکی، به منظور جلوگیری از انتشار آن، افزایش می دهد. سویه های ژنتیکی این باکتری می توانند فنوتیپ ناسازگاری سیتوپلاسمی را در جمعیت پشه خاکی گونه فلبوتوموس پاپاتاسی نشان دهند. با توجه به وجود آلودگی طبیعی ولباکیا در پشه خاکی ها و ناسازگاری سیتوپلاسمی، امکان استفاده از ولباکیا به عنوان ترانسژن ژن های هدف در بین جمعیت پشه خاکی ها مورد نظر، می توان جمعیت ناقلین را تحت کنترل در آورد و با گسترش بیماری لیشمانیوز مقابله کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p762016 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!