بررسی تاثیر کمربند ایمنی در کاهش صدمات جسمی و جانی در تصادف های رانندگی

پیام:
چکیده:
ایمنی خودروها یکی از مجموعه عوامل مؤثر در جلوگیری از تصادف های جاده ای هستند. که به دو بخش ایمنی فعال و غیرفعال تقسیم می شوند. کمربند ایمنی از زمره این نوع تجهیزات به شمار می رود. یک چهارم مرگ و میرهای ناشی از جراحات به خاطر جراحات ترافیک جاده ای است. بالاترین میزان جراحات از بین کاربران جاده های خطرناک، در کشورهای در حال توسعه اعلام شده است. عدم استفاده از کمربند ایمنی یکی از دلایل اصلی ترافیک و مرگ و میر ناشی از ترافیک می باشد. امروزه در بیش از 25 کشور جهان قوانینی مربوط به بستن کمربند ایمنی وجود دارد. این قوانین الزامی باعث شده است آمار بستن کمربند ایمنی از 20-25 درصد به رقمی در حدود 60-90 درصد برسد. در دانش تروما یکی از دلایل اصلی جراحات غیرعمدی، تصادف های جاده ای است و کمربند ایمنی یکی از ابزارهای مهم در پیشگیری از این آسیب جسمانی به شمار می رود.
در این مقاله با تمرکز بر نقش تاثیر کمربند ایمنی در پیشگیری از آسیب های غیر عمدی تروما، میزان پیشگیری را در تصادف های جرحی و فوتی ارزیابی می کند. این مقاله بر اساس یک مطالعه موردی درباره تصادف های رخ داده در جاده های ایران در سال 1385 با اندازه 343هزار و82 فقره است. برای گردآوری اطلاعات از منابع داده های کام114 که دادگان تصادف های جاده ای محسوب می شود استفاده شده است. داده های مورد استفاده بر اساس اطلاعات کروکی افسران کارشناس تصادف به دست آمده است. یافته های تحقیق نشان دادند که نسبت استفاده از کمربند ایمنی در بین رانندگان و سرنشینان متفاوت است. این نسبت در بین رانندگان 81 تا 91 درصد و در بین سرنشینان خودرو 34 تا 44درصد می باشد. 95درصد از کسانی که از کلاه و کمربند ایمنی استفاده کرده اند، صدمه ندیده اند این در حالی است که 37 درصد از کسانی که از کلاه و کمربند ایمنی استفاده نکرده اند هنگام تصادف مصدوم شده اند. به طور کلی کمربند ایمنی حدودا باعث کاهش 18 درصدی مصدومیت افراد شده است. از بین کسانی که کمربند ایمنی بسته اند تنها 2 درصد از ناحیه سر و گردن دچار آسیب شده اند این در حالی است که از کسانی که دچار مجروحیت می شوند 54 درصد احتمال آسیب از ناحیه سر و گردن می باشد. از طرفی از بین کسانی که کمربند ایمنی نبسته اند در حدود 30 درصد از ناحیه سر و گردن دچار آسیب شده اند در حالی که کسانی که دچار مجروحیت شده اند 82 درصد احتمال آسیب از ناحیه سر و گردن می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
55
لینک کوتاه:
magiran.com/p763115 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!