متاستاز سرطان پستان به غده تیروئید، معرفی یک مورد و بررسی متون

پیام:
چکیده:
مقدمه
به نظر می رسد متاستاز به تیروئید از آنچه قبلا تصور می شد شایعتر است به طوری که دراتوپسی هایی که به طور اتفاقی 1 % موارد یعنی بیش از تعداد موارد سرطان های اولیه، متاستاز در تیروئید یافت شده و در اتوپسی هایی که در / انجام شده است در 25 موارد مرگ در اثر بدخیم ی های منتشر اتفاق افتاده، متاستاز به تیروئید در 25 % موارد دیده شده است. سرطان پستان شایعترین سرطان در بین بانوان و یکی از سرطان هائی است که به تیروئید متاستاز می دهد. در این مطالعه ما بیماری را که به دلیل توده تیروئید مراجعه کرد و در بررسی متاستاز سرطان پستان تشخیص داده شد معرفی کرده و بررسی متون را نیز ارائه می کنیم.
مواد و روش ها
تمامی مقالات مربوط به تومورهای متاستاتیک تیروئید از سال 1960 تا 2007 بررسی شدند. از بین این مقالات 41 مقاله در مورد متاستاز سرطان پستان به تیروئید مطلب داشتند که ما شیوع و علائم و روش های تشخیصی و چگونگی درمان این ضایعه را در مقالات مشخص کردیم. در این مقاله سعی شده است که ضمن بررسی جامع گزارشات مربوط به متاستاز سرطان پستان در تیروئید، نحوه تشخیص و درمان و نیز پیش آگهی بیماری نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
یافته ها
گزارشات مربوطه از سال 1960 تا 2007 میلادی بررسی شدند. در اغلب این مقالات، سرطان پستان جزء شایعترین تومورهایی ذکر شده است که به تیروئید متاستاز می دهد. بیماران مبتلا به متاستاز تیروئید معمولا با پیدایش توده در تیروئید مراجعه می کنند که گاهی متعدد و شبیه به گواتر مولتی ندولر است. شایعترین وسیله ای که برای تشخیص در این بیماران به کار گرفته شده آسپیراسیون با سوزن ظریف بوده است و در اکثر موارد، درمان با عمل جراحی تیروئیدکتومی و گاهی نیز با لوبکتومی انجام گرفته است. شایعترین تومورهای متاستاز دهنده به تیروئید عبارتند از: سرطان کلیه، سرطان ریه و سرطان پستان. زمان بروز متاستاز در این بیماران از2 ماه پس از شروع بیماری تا 15 سال پس از آن نیز ذکر شده است.
نتیجه گیری
اگر شیوع بالای سرطان پستان و شیوع توده های تیروئیدی در زنان را در نظر بگیریم می توانیم حدس بزنیم که برخوردبا بیماری که سابقه سرطان پستان دارد و در حال حاضر توده ای در تیروئید نیز پیدا کرده چندان ناشایع نیست. لذا نحوه برخورد صحیح باچنین توده هایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. روش های تشخیصی مانند آسپیراسیون با سوزن باریک و بیوپسی و روش های درمانیعمدتا شامل عمل جراحی تیروئید و شیمی درمانی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
52 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p768667 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!