سنگ نگاری، جایگاه زمین ساختی و منشا سنگ های آذرین اولیگوسن - میوسن شمال رزن

چکیده:
منطقه مورد مطالعه در حدود 230 کیلومتری جنوب باختری تهران قرار گرفته است. مطالعات زمین شناسی بر روی این منطقه حاکی از وجود توده های نفوذی بازیک به سن احتمالی میوسن و گدازه هایی با طیف ترکیبی اسیدی تا بازیک به سن اولیگومیوسن است. سنگ های نفوذی به طور عمده ترکیب گابرویی داشته و گدازه ها را داسیت- ریوداسیت، آندزیت، تراکی آندزیت، هورنبلند آندزیت، آندزیت بازالتی و تراکی بازالت تشکیل می دهد سنگ های نفوذی بیشتر ماهیت قلیایی و گدازه ها کم و بیش ماهیت کلسیمی- قلیایی را نشان می دهند. در مطالعات ژئوشیمیایی ایزوتوپی گدازه های آندزیتی منطقه در محدوده ترکیب کل زمین قرار می گیرند، اما به نظر می رسد سنگ های گوشته ای ضمن استقرار در پوسته (بویژه پوسته قاره ای بالایی) با آن دچار آلودگی شده است. ترکیب BSE به طرف غنی شدگی از نسبت 87Sr/86Sr جابه جا شده است که نمونه ای از سنگ ها چنین وضعیتی را نشان می دهد. نمودارهای عنکبوتی مربوط به عناصر کمیاب نشان می دهد که جایگاه زمین ساختی توده های نفوذی منطقه با محیط زمین ساختی کششی مطابقت می نمایند. این در حالی است که گدازه ها دارای نمودارهای عنکبوتی با روند یکنواختی نبوده و به مناطق فرورانش شباهت بیشتری دارند. این مسئله بیانگر آن است که توده های نفوذی منطقه مورد مطالعه با سنگ های آتشفشانی بخش جنوبی آن تفاوت ژنتیکی دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
79
لینک کوتاه:
magiran.com/p772422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!