بررسی میزان بهره برداری از منابع و پیامدهای قلبی عروقی در بیماران کم خطر مبتلا به درد قفسه سینه بستری در بخش مراقبت های ویژه قلب بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی واقع در شهر تهران

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
بسیاری از مراجعه کننده گان به مراکز درمانی به علت درد قفسه سینه، دچار سندرم حاد کرونری نبوده و نیازمند بستری در بخش مراقبت های ویژه قلبی نمی باشند. پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان بهره برداری از منابع و پیامدهای قلبی عروقی در بیماران کم خطر مبتلا به درد قفسه سینه بستری در بخش مراقبت های ویژه قلب بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی واقع در شهر تهران در سال 1388 انجام شد.
مواد وروش ها
پژوهش حاضر از نوع توصیفی و جامعه پژوهش بیماران مبتلا به درد قفسه سینه بستری در بخش های مراقبت های ویژه قلب بیمارستان های تحت بررسی می باشد. نمونه گیری بصورت سرشماری در 6 بیمارستان بصورت غیر تصادفی و مبتنی بر هدف انجام و از 550 بیمار مبتلا به درد قفسه سینه بستری در بخش مراقبت های ویژه قلب پس از بررسی با استفاده از «ابزار ترومبولیزیس در سکته قلبی» (Thrombolysis In Myocardial Infarction)TIMI «، 95 بیمار در گروه کم خطر قرار گرفته و این گروه از نظر درصد اشغال تخت در هر بیمارستان، میانگین مدت بستری، هزینه های پرداختی در طی بستری و پیامدهای قلبی عروقی در دوره زمانی30 روز پس از ترخیص مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت کسب اعتبار پرسشنامه گرد آوری اطلاعات از روش اعتبار محتوا و اعتبارصوری و جهت پایایی ابزار»تی آی ام ای«از روش همبستگی بین سنجش گران استفاده گردید (8/0=r). نتایج توسط آمار توصیفی و استنباطی و نرم افزار اس پی اس اس 16، مورد تجزیه و تحلیل داده ها قرار گرفت.
یافته ها
میانگین سن بیماران کم خطر 95/46 سال و 3/66 درصد مرد بودند. در گروه بیماران کم خطر کمترین میزان بستری و اشغال تخت مربوط به بیمارستان شماره 3 و بیشترین میزان مربوط به بیمارستان های شماره 1 و 2 بود. میانگین طول مدت بستری در این بیماران 04/3 روز بود. با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تفاوت آماری معنا داری از نظر طول مدت بستری و هزینه های درمانی در شش بیمارستان دیده نشد. در بررسی پیامدهای قلبی عروقی، 5/89 درصد بیماران طی یک ماه پس از ترخیص دچار هیچ نوع عارضه قلبی نشده و گزارشی از مرگ نیز در این بیماران وجود نداشت.
نتیجه گیری
با توجه به اشغال بالای تخت توسط بیماران کم خطر و اتلاف منابع مادی، انسانی و عدم مشاهده عارضه قلبی در دوره یک ماهه پس از ترخیص در این مطالعه، می توان با بررسی مناسب اولیه در بخش اورژانس از بستری های غیر ضروری و اشغال تخت های بخش های مراقبت ویژه قلبی اجتناب گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p772621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!