رابطه ی الگوی صفات شخصیتی والدین کودکان و نوجوانان 15-5 ساله ی مبتلا به اختلال های رفتاری با نوع اختلال آن ها

پیام:
چکیده:
مقدمه
این پژوهش با هدف تعیین میانگین ابعاد مختلف صفات شخصیتی والدین کودکان و نوجوانان 15-5 ساله ی مبتلا به اختلال های رفتاری و ارتباط آن با نوع اختلال رفتاری کودک انجام شد.
روش کار
مطالعه ی حاضر، توصیفی تحلیلی و جامعه ی پژوهشی آن از بین مراجعان مراکز درمانی خصوصی و دولتی سرپایی شهر اصفهان در سال 88-1387 به روش آسان انتخاب شد. تعداد نمونه ها 200 نفر و در دامنه ی سنی 15-5 سال بودند و تشخیص بالینی برای آن ها توسط روان پزشک گذاشته شده بود. داده ها از طریق فرم بلند پرسش نامه ی شخصیتی نئو جمع آوری و سپس با آزمون های آماری t مستقل و ANCOVA و ANOVAمورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها
صفت های پرخاش گری والدین با اختلال های اضطرابی و خلقی، افسردگی با اختلال نقص توجه بیش فعالی و اعمال با اختلال های اضطرابی و تخیل و احساسات و نمره ی کل پرسش نامه با اختلال های رفتار آشفته و نوع دوستی با اختلال های خلقی و تواضع با اختلال های اضطرابی، اعتماد و نمره ی کل با اختلال نقص توجه بیش فعالی و هیجان های مثبت والدین با اختلال های رفتار آشفته و تلاش برای موفقیت، خویشتن داری، احتیاط در تصمیم گیری و نمره ی کل با اختلال های اضطرابی، تلاش برای موفقیت والدین با اختلال های رفتار آشفته و وظیفه شناسی والدین با اختلال نقص توجه بیش فعالی و خویشتن داری والدین با اختلال های دفعی و نظم وترتیب و احتیاط در تصمیم گیری والدین با اختلال های خلقی در کودکان رابطه ی معنی داری داشت (05/0>P).
نتیجه گیری
با توجه به رابطه ی متقابل آسیب شناسی روانی مبتنی بر مزاج والدین با خلق وخو و رفتار کودک باید به چیزی بیش از یک رابطه ی خطی بین متغیرها توجه داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
522
لینک کوتاه:
magiran.com/p774347 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!