ارزیابی سطح سرمی لپتین در زنان با سقط مکرر ایمونولوژیک

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سقط مکرر (RA) می تواند پیامد بیان نابجای فاکتورهای ایمونولوژی در طی بارداری باشد. گرچه در مورد نقش فاکتورهای ایمونولوژی در فرآیند باروری انسان اختلاف نظر وجود دارد؛ ولی شواهدی موجود است که نشان می دهد ظهور اتوآنتی بادی ها باعث شکست باروری می شود. بروز بعضی آنتی بادی ها و لپتین تاثیر زیادی بر تولید سایتوکاینها با الگوی Th1 (ایمنی سلولی) دارد. مطالعه حاضر به بررسی سطح سرمی لپتین در زنان با سقط مکرر ایمونولوژی می پردازد.
روش بررسی
در این مطالعه آینده نگر، 250 بیمار با علل مختلف سقط مکرر، مراجعه کننده به درمانگاه فوق تخصصی ابن سینا، مورد بررسی قرار گرفتند. 81 بیمار با یافته های منفی برای علل کاریوتیپ، آناتومی، هورمونی و یا عفونت در دو گروه سقط مکرر ایمونولوژی (IRA، 39 n=) و سقط مکرر با علل نامشخص URA)، 42 n=) قرار گرفتند. تمامی افراد گروه IRA دارای سرولوژی مثبت در مورد حداقل یک اتوآنتی بادی بوده، در صورتی که در گروه URA فاقد آن شد. بعد از خونگیری از بیمار، سطح آنتی بادی ACA، APA، LACAbs anti- dsDNA، ANA ATIIIAbs، TPOAbs، TgAbs، با روش الایزا یا ایمونواسی کمی لومینسنس اندازه گیری شد.
نتایج
از مجموع 39 بیمار در گروه IRA، 9 نفر (1/23%) برای اتو آنتی بادی ANA مثبت بودند، که TgAbs مثبت در 24 نفر (5/61%)، TPOAbs مثبت در 25 نفر (1/64%) و در ATIIIAbs مثبت در 1 نفر (6/2%) بود. تمام بیماران گروه IRA دارای مقادیر طبیعی در اتو آنتی بادی ACA anti-ds DNA، LACAbs، APA، بودند. با مقادیر طبیعی قند خون ناشتا (FBS)، گرچه سطح سرمی لپتین در دو گروه بیماران مبتلا به سقط مکرر URA و IRAبیش از حد نرمال بود، ولی مقادیر سطح سرمی لپتین در این دو گروه تفاوت معناداری با یکدیگر نداشت (به ترتیب ng/ml 2/13 ± 7/23 و ng/ml 5/12± 7/22). به علاوه سطح سرمی لپتین ارتباط مثبت با وزن و BMI در دو گروهURA و IRA را نشان می داد (به ترتیب 621/0 r=، 001/0 p= و 554/0 r=، 001/0 p<).
نتیجه گیری
این مطالعه پیشنهاد می کند که بیماران IRA و URA دارای سطح لپتین سرمی بیش از زنان طبیعی می باشند. وجود عدم تفاوت آماری معنادار در مورد سطح سرمی لپتین دو گروه سقط مکرر، لزوم مطالعه وسیعتر در مورد سطح سرمی لپتین در بیماران IRA و URA در مقایسه با زنان طبیعی را پیشنهاد می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
47
لینک کوتاه:
magiran.com/p779646 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!