مشخصات اپیدمیولوژیک و نتایج جراحی ترمیم پارکی مجرای اشک با استفاده از لوله سیلیکون مینی مونوکا

پیام:
چکیده:
هدف
گزارش اطلاعات اپیدمیولوژیک و نتایج بالینی جراحی ترمیم پارگی مجرای اشک با استفاده از لوله تک کانالیکولی (monocanalicular) مینی مونوکا.
روش مطالعه
کلیه بیماران کاندید جراحی ترمیم پارگی مجرای اشک در طی 4 سال (1387-1384) در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز وارد مطالعه شدند. اطلاعات عمومی و جمعیتی، علت آسیب پلک، آسیب های چشمی همراه، زمان آسیب تا مراجعه و ترمیم جراحی همراه با لوله سیلیکون مینی مونوکا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. هرگونه شکایت و عوارض احتمالی به ویژه اشک ریزش و خروج خودبه خودی و پیش از موعد لوله سیلیکون نیز ثبت گردید. هم چنین پس از بی حسی موضعی چشم بیمار توسط قطره تتراکایین، پروبینگ تشخیصی و آزمون شستشو (irrigation test) با استفاده از محلول نرمال سالین انجام گردید.
یافته ها
در طی مدت مطالعه، 97 بیمار به علت پارگی پلک همراه با درگیری مجرای اشکی تحت عمل جراحی قرار گرفتند. در 88 بیمار (90 درصد)، با پارگی تک کانالیکولی، عمل جراحی کارگذاری لوله سیلیکون مینی مونوکا انجام شده و در 9 بیمار دیگر به علت پارگی هم زمان هر دو مجاری اشکی، کارگذاری لوله سیلیکون کراوفورد صورت گرفته بود که این تعداد وارد مطالعه نشدند. بیماران شامل 70 مرد (5/79 درصد) و 18 زن (5/20 درصد) با میانگین سنی 4/174/25 سال (محدوده 12 ماه تا 75 سال) بودند. شایع ترین علت آسیب، تصادفات وسایل نقلیه موتوری بود. درگیری مجرای اشکی تحتانی و فوقانی به ترتیب در 79 (8/89 درصد) و 9 بیمار (2/10 درصد) و آسیب هم زمان چشم در 32 بیمار (3/36 درصد) وجود داشت. پروبینگ تشخیصی و آزمون شستشو در مورد 56 بیمار انجام شد که در 49 بیمار (5/87 درصد) میله و مایع شستشو به راحتی عبور نمود و به عنوان موفقیت آناتومیک تلقی گردید. هیچ کدام از بیماران از اشک ریزش شکایت نداشتند، در نتیجه موفقیت عملکردی معادل 100 درصد درنظر گرفته شد. عارضه اصلی بعد از عمل، خروج پیش از موعد و خودبه خود لوله بود که در 5 بیمار (9 درصد) مشاهده شد. لوله سیلیکون به طور متوسط 8 ماه (محدوده 1 تا 28) در محل کارگذاری شده باقی ماند.
نتیجه گیری
کارگذاری لوله مونوکانالیکولر مینی مونوکا، یک روش جراحی بی خطر، موثر و آسان در ترمیم پارگی های مجاری اشکی می باشد. برخلاف اعمال جراحی که بر روی هر دو مجرا صورت می پذیرند (دوکانالیکولی)، با این روش بخش سالم مجرا و سیستم تخلیه اشک در معرض خطر آسیب بیش تر قرار نمی گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
252
لینک کوتاه:
magiran.com/p781293 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!