طبقه بندی رخساره های سنگی سنگ مخزن هیدروکربوری با استفاده از چاه نگاری به کمک شبکه عصبی مصنوعی

پیام:
چکیده:
یک مخزن هیدروکربوری، از سنگ های رسوبی لایه ای تشکیل شده است که در طی یک دوران طولانی رسوب گذاری شده و با گذشت میلیون ها سال تحولات دیاژنزی، دچار تغییرات ساختاری شده اند. این فرایند ها، با تغییرات دائمی خواص فیزیکی مخزن در طول دوران های زمین شناسی همراه هستند. شناخت رخساره یکی از مهم ترین این خواص است که به مهندسان نفت توانایی طراحی و مدیریت موثر برای شناخت دقیق تر و توسعه میدان های نفت و گاز را می دهد. این مقاله، به طبقه بندی رخساره های سنگی (Lithofacies) سنگ مخزن هیدروکربوری با به کارگیری فن شبکه عصبی مصنوعی با الگوریتم پس انتشار خطا(BP) و الگوریتم آموزش لونبرگ- مارکوآرت از روی داده های نگار های پرتوگاما، چگالی، نوترون، صوتی و اثر فتوالکتریک (PEF) می پردازد. همچنین، میزان تاثیر نگار صوتی در برآورد رخساره ها نیز در اینجا ارزیابی شده است. با توجه به اینکه تعیین رخساره سنگ مخزن با آزمایش های مغزه پرهزینه است با به کارگیری روش می توان هزینه های مربوط به شناسایی رخساره را از راه کاهش نیاز به عملیات مغزه گیری، تقلیل داد.
داده های مربوط به چهار چاه در یکی از مخازن هیدروکربوری مورد استفاره قرار گرفت، به این صورت که شبکه، ابتدا در یکی از چاه های مخزن که دارای آنالیز مغزه بود، آموزش داده شد و در چاه دیگری که داده های آن در آموزش شبکه سهمی نداشت، آزمایش شد و پس از حصول اطمینان از کارآیی آن، از شبکه به منظور برآورد رخساره ها در2 چاه دیگر(چاه A1 و A2 استفاده شد. مقدار MSE این روش درصورتی که فقط از نگار های پرتوگاما، چگالی، نوترون و اثر فتوالکتریک استفاده شود، برای چاه A1، 0.068 و برای چاه A2، 0.074 و درصورتی که از نگار صوتی نیز به همراه نگار های پرتوگاما، چگالی، نوترون و اثر فتوالکتریک استفاده شود مقدار MSE به 0.052 برای چاه A1 و 0.060 برای چاه A2 می رسد، که نشان از بهتر شدن برآورد دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
44
لینک کوتاه:
magiran.com/p782563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!